Torsten Jansson får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 14 april mottog Torsten Jansson, grundare och huvudägare av New Wave AB, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap. Näringslivsmedaljen delas ut av HKH Prins Carl Philip. Högtidstalare vid mötet är Fryshusets Anders Carlberg.

Torsten Jansson om medaljen
– Det är jätteroligt att få Näringslivsmedaljen. Jag känner mig hedrad säger Torsten Jansson.

Torsten Jansson har utvecklat New Wave Group från grunden till ett stort börsnoterat företag.
Med känsla för design och fokus på försäljning och marknadsföring har Craft sportkläder blivit stora i hela världen. Det berömda svenska glaset från Orrefors och Kosta Boda har under hans tid upplevt en renässans och är efterfrågat i butiker världen över.
Efter 21 år med Torsten Jansson som ledare och entreprenör har företaget en omsättning på över 4 miljarder kr och över 2 200 anställda.

– Jag tycker det är roligt att skapa tillväxt!
Det är viktigt att ha fokus på sälj och vara marknadsinriktad; utan nöjda kunder lyckas man ej. Absolut viktigast för att växa är att hitta bra medarbetare, ge dem ansvar, utveckla och att behålla dem. Jag försöker att ägna mycket tid till dotterbolagscheferna och både berömma och kritisera, dvs hålla en levande dialog. Hårt arbete och att vi kom helt rätt i tiden med Craft sportkläder har skapat tillväxten. Sammanlagt har vi lyckats väl, men det gäller att ha tålamod och våga misslyckas. Man får inte vara för rädd att misslyckas, säger Torsten Jansson.

Övriga mottagare 2011 är Lars Ander, Nya Wermlands-Tidningen AB, Karlstad, media
Efva Attling, Efva Attling Stockholm AB, design
Lars Göran Blank, Jula AB, Skara, kedjeföretag, maskiner för hushåll och yrkesfolk
Anastasia Georgiadou, AB Svensk Personlig Assistans, Stockholm, omvårdnad/assistans