Kungsleden hyr ut 3 400 kvm i Västerås

Kungsleden AB (publ) hyr ut drygt 3 400 kvadratmeter i Västerås. Uthyrningarna avser cirka 700 kvadratmeter till teknikkonsultföretaget Tyréns samt cirka 700 kvadratmeter till Västerås stad, båda i det centralt belägna Mimerområdet (fastigheten Mimer 5). Dessutom hyrs nästan 2 000 kvadratmeter ut i Finnslättens industriområde, fastigheten Västerås 3:85,
till Björnbetong.

Lokalen som Tyréns ska hyra är en före detta industrilokal med mycket karaktär i den centralt belägna fastigheten Mimer 5. Tyréns kommer att flytta in i november i helt nyrenoverade lokaler. Avtalet med Tyréns är på fem år och med en option på att hyra ytterligare 200 kvadratmeter.

”Vi är mycket glada att kunna hälsa Tyréns välkomna till oss här i Västerås. Västerås är Sveriges femte största stad, bara 10 mil från Stockholm och det råder hög aktivitet i staden. Vi och Tyréns delar uppfattningen att Västerås med omnejd är en mycket spännande region med stor potential”, säger Mats Eriksson, regionchef Mälardalen på Kungsleden.

”Vi på Tyréns väljer att satsa rejält i Västerås. Det är en expansiv stad med framåtanda och gott om duktiga människor. Närheten till city och goda kommunikationer var avgörande när vi valde område att etablera oss i. Den nya lokalen kommer att bli enastående med en kombination av gammal industriell arkitektur och moderna materialval – samt 7 meter i takhöjd. Det känns helt rätt att satsa i Västerås och vi är glada att kunna utveckla vårt nya kontor i staden tillsammans med Kungsleden”, säger Fredrik Mellgren, affärsområdeschef Fastighet och Byggnad på Tyréns.

Även Västerås stad, som sedan tidigare hyr av Kungsleden i Mimerområdet, har tecknat avtal på ytterligare lokaler. De hyr kontor om drygt 700 kvadratmeter i Mimer 5. Avtalet löper på tre år.

”Vi har ett väldigt bra samarbete med Västerås stad och det känns mycket bra att kunna tillgodose deras behov av ytterligare lokaler i Mimerområdet. Jag ser det också som ett bevis för att vår klusterstrategi gynnar våra hyresgäster”, säger Mats Eriksson, regionchef Mälardalen på Kungsleden.

Mimerområdet i centrala Västerås är ett väl etablerat och eftertraktat område med närhet till både stort serviceutbud och goda kommunikationer så som järnvägsstationen. Kungsleden äger fyra fastigheter om totalt cirka 153 000 kvadratmeter i klustret Västerås City, som Mimerområdet är en del av.

I Kungsledens andra kluster i Västerås, Finnslättens industriområde, har det nybildade bolaget Björnbetong tecknat avtal om att hyra nästan 2 000 kvadratmeter verkstads-/industriyta i fastigheten Västerås 3:85.

”Att nya bolag etablerar sig i Västerås är ett fint betyg till tillväxtpotentialen i regionen. Finnslätten är ett gediget industriområde där både många stora företag och
mindre bolag är etablerade”, kommenterar Mats Eriksson, regionchef Mälardalen på Kungsleden.
Industriområdet Finnslätten ligger strax norr om centrala Västerås med närhet till riksväg 56 och E18. Området har en tydlig koppling till ABB:s verksamhet men samlar idag ett stort utbud av företag.

Bild: Mimer area

Bild: Västerås 3:85

Mats Eriksson, Regionchef Mälardalen, Kungsleden | 021-40 44 85 |
mats.eriksson@kungsleden.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 1 juli 2016 kl. 11:00

Kungsledens affärsidé är att äga, förvalta och förädla kommersiella fastigheter i tillväxtregioner i Sverige och leverera attraktiv totalavkastning. Fokus på värdeskapande sker genom att tillgodose kunders lokalbehov genom att förvalta, förädla och utveckla fastigheter samt optimera bolagets fastighetsportfölj. Kungsleden är noterad på NASDAQ Stockholm sedan 1999.