Kungsleden utsett till börsens mest jämställda bolag

Kungsleden har utsetts till vinnare av AllBrights jämställdhetspris. Stiftelsen Allbright delar årligen ut ett pris till det börsnoterade bolag som gått i bräschen för jämställdhet under det gångna året.

”Jag är mycket glad över priset som blir ytterligare ett bevis på att vi har gjort vår hemläxa inom jämställdhet. Vi är jämställda på alla nivåer i bolaget och jag är övertygad om att mångfalden bidrar på ett positivt sätt till Kungsledens utveckling”, säger vd Biljana Pehrsson.

Alla börsnoterade bolag som har en jämn könsfördelning i ledningsgruppen var nominerade till priset och fick därmed chansen att besvara en enkät om hur jämställdhetsfrågor hanteras, bedrivs och efterlevs i företaget. Enkäten gick både till vd och till medarbetare. Bland Kungsledens anställda svarade hela 94 procent på enkäten. Många hade också lämnat långa frisvar och samstämmigheten i svaren var stor. En jury bedömde de inlämnade enkätsvaren och utsåg Kungsleden till bästa börsbolag inom jämställdhet.

”Det är oerhört glädjande att så många medarbetare har svarat på enkäten. Det visar på ett stort engagemang och ligger helt i linje med våra värderingar professionalism, omtanke och glädje”, säger Biljana Pehrsson.

Priset delades ut under AllBrightdagen där experter från näringslivet, akademin och politiken djupdyker i hur fördomar sätter käppar i hjulet för meritokrati.

Foto: Biljana Pehrsson tar emot AllBrights jämställdhetspris

Biljana Pehrsson, vd Kungsleden | 08-503 052 04 | biljana.pehrsson@kungsleden.se
Ylva Sarby Westman, vice vd och chef fastighetsinvesteringar | 08-503 052 27 | ylva.sarby.westman@kungsleden.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 16/11 2016 kl. 07.00

Kungsleden är en långsiktig fastighetsägare som tillhandahåller attraktiva och funktionella lokaler som berikar människors arbetsdag. Vi skapar värde genom att äga, förvalta och utveckla kontor och andra kommersiella fastigheter i Stockholm och Sveriges övriga tillväxtregioner. En stor del av våra fastigheter ligger samlade i attraktivt belägna kluster där vi även är med och påverkar hela områdets utveckling. Kungsledens mål är att leverera attraktiv totalavkastning på våra fastigheter och till aktieägarna. Kungsleden är noterat på Nasdaq Stockholm OMX Mid Cap.