Kockvinnaren ger sina bästa tips på Kungsmässans ”Kökets Dag”

Report this content

Den 10-11 november arrangerar Kungsmässan och Önskabutiken i Kungsbacka ”Kökets Dag”. Här ges möjlighet att träffa kocken Edin Dzemat, vinnare av Kockarnas kamp 2016, som delar med sig av smarta matlagningstips och bjuder på spännande smakprover.  Utöver det erbjuds det massor av köksinspiration och fina erbjudanden från några av Sveriges främsta köksleverantörer som är på plats.

Kungsmässans ”Kökets Dag” pågår i dagarna två och tanken är att inspirera besökarna och lyfta fram nyheter kopplade till matlagning och måltider, som olika redskap, glas och porslin.

Kungsmässan gästas också av en av Sveriges främsta kockar, Edin Dzemat, mest känd som vinnare i Kockarnas kamp 2016 och lagkapten i Svenska Kocklandslaget 2013-2015, där de tog ett VM-silver 2014. Utöver det så har Edin fått flera prestigefulla utmärkelser, skrivit två kokböcker och han är även aktuell som årets kock i SVT:s nästa omgång av ”Stjärnorna på slottet”. Han har nyligen lämnat sin tio år långa anställning inom New Wave Group i Kosta och snart lanserar han sitt största projekt någonsin som dock ännu inte är officiellt. På plats på Kungsmässan kommer han bland annat att laga strutar med säsongens godsaker som smakprov till besökarna.
– Jag ser verkligen framemot att komma till Kungsmässan, få träffa matintresserade besökare och ge dem lite användbara tips i vardagens matlagning och förhoppningsvis en stor portion inspiration, säger Edin Dzemat, krögare och tidigare lagkapten för Svenska Kocklandslaget.

Flera av Sveriges främsta köksleverantörer finns också representerade för att demonstrera sina produktnyheter och förstås ge besökarna fina erbjudanden. Önskabutiken i Kungsbacka som är med och arrangerar Kökets Dag kommer att ha en exklusiv drinkvagn, Cargo Support designad av Gunilla Allard (för Lammhult), till försäljning. Exemplaret är fullt utrustad med karaff och olika sorters glas från Orrefors framgångsrika Street-serie, formgiven av Jan Johansson. Streets kristallglas karaktäriseras av slipskär och svarta detaljer med inspiration från New Yorks gatunät.

Kökets Dag äger rum på Kungsmässan i Kungsbacka den 10 november kl. 10-18, samt den 11 november kl. 10-16 på Torget, Plan 1, Entré 4. Kocken Edin Dzemat finns på plats båda dagarna kl. 11-15.

För ytterligare information, kontakta:
Karin Damré, event- och marknadskoordinator Centrumledningen Kungsmässan, tfn: 0709-99 95 89, e-post: karin@kungsmassan.se
www.kungsmassan.se

Köpcentret Kungsmässan ligger i hjärtat av Kungsbacka, 2,5 mil söder om Göteborg. Köpcentret har 90 butiker, caféer och restauranger. År 2016 hade Kungsmässan cirka 5 miljoner besökare och omsatte totalt cirka 1,6 miljarder kronor. Kungsmässan har Storgöteborgs nöjdaste kunder och blev vald till bästa Citygalleria i Sverige 2017, allt enligt Evimetrix undersökning "Svenskarnas favoritcentrum 2017".