Gunnar Wetterberg - vinnare i kategorin Offenlig verksamhet

Pressmeddelande 2008-10-06

Nationalencyklopedins Kunskapspris - Sveriges största pris för nyfikenhet och vetande

Gunnar Wetterberg – vinnare i kategorin Offentlig verksamhet

Gunnar Wetterberg, historiker och chef för Sacos samhällspolitiska avdelning, vinner 2008 års Kunskapspris i kategorin Offentlig verksamhet. Den välkände samhällsdebattören har under högtidliga former tagit emot priset på 250 000 kronor av kronprinsessan Victoria på den stora Kunskapsgalan. Årets internationella hederspris tilldelades grundarna av Google, vars pris togs emot av EMEA-chefen Nikesh Arora.

Motiveringen från Kunskapsprisets jury lyder: ”för att han på ett lysande sätt och under lång tid spridit kunskap om Sveriges offentliga verksamhet från Axel Oxenstiernas och Arvid Horns tid till nutida förhållanden. Genom böcker, artiklar och föredrag lyckas han förena historia med samhällsdebatt och belysa så olika saker som välfärd, fyrtiotalisterna och kommunal självstyrelse.”

Pressbilder, motiveringar mm på www.kunskapspriset.se

Gunnar Wetterberg leder i dag den samhällspolitiska avdelningen på Saco och dessförinnan hördes hans röst från Kommunförbundet. Finansdepartementet, UD och ESO är tidigare hållplatser i hans långa karriär inom offentlig förvaltning.

Kunskapspriset är Sveriges mest etablerade pris till stöd för kunskap och nyfikenhet. Det instiftades 2002 av Nationalencyklopedin och har en total prissumma på 1,5 miljoner kronor (250 000 kr/pris). Pristagarna genom åren är goda förebilder som på nya, annorlunda och ofta lustfyllda sätt inspirerat andra att söka kunskap. Bland tidigare pristagare i kategorin Offentlig verksamhet kan nämnas Hans Rosling (2007) och Malmö Stadsbibliotek (2006). Årets två andra finalister inom Offentlig verksamhet var Naturens Hus vid Bergianska Trädgården och Torleif Ingelög, initiativtagare till ArtDatabanken.

Namnkunnig jury:
väljer pristagarna: Anna Carrfors Bråkenhielm, VD Silverback, Madeleine Caesar, VD KK-stiftelsen, Leif Edvinsson, adj professor intellektuellt kapital Lunds universitet, Leif Lindmark, professor vid Handelshögskolan, Lena Olsson, enhetschef vid lärarhögskolan i Stockholm, Jan-Eric Sundgren, Senior Vice President Volvo, Carl-Henric Svanberg, koncernchef Ericsson, Lena Treschow Torell, professor och tidigare VD Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, Harriet Wallberg Henriksson, professor och rektor Karolinska Institutet, Bengt Westerberg, styrelseordf Svenska Institutet, Svenska Röda Korset. Arne Ekman, chefredaktör NE, juryns ordf.

Kontaktpersoner
Arne Ekman, juryns ordförande, chefredaktör NE: 070-326 18 31, 040-665 47 75, arne.ekman@ne.se
Christina Appelgren, informationsansvarig NE: 070-200 36 10, 040-665 47 23, christina.appelgren@ne.se
Niklas Ahlgren, presskontakt: 070-755 04 15, 08-679 08 20, niklas.ahlgren@gullers.se

Kunskapspriset – www.kunskapspriset.se
Kunskapspriset är Sveriges mest etablerade pris till stöd för kunskap och nyfikenhet. Alla kan nominera och alla kan bli nominerade! Det delas ut av NE med partner, och prissumman är totalt på 1,5 miljoner kronor.
Huvudpartner: KK-stiftelsen. Partner: e.on, Lärarförbundet, Stockholms stad, Vetenskapsrådet, Vinnova och Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Sponsorer: Malmö Aviation, Synovate, Universeum och Årets kock.