Bilnyheterna på begagnatmarknaden 2015

Report this content

Bilars modellårsskifte följer inte det vanliga kalenderåret. Istället sker detta skifte redan tre till fyra månader tidigare. Med hänsyn till detta har KVD Bilpriser tittat närmare på vilka bilmodeller som kan förväntas komma ut på den svenska begagnatmarknaden den närmsta tiden.

Det är nyår i bilbranschen, som just nu är mitt uppe i modellårsskiftet från årsmodell 2014 till 2015. En konsekvens av detta är att begagnatmarknaden kommer att se en ökning av bilar av årsmodell 2012.

- Framförallt beror detta på att företagsbilars leasingavtal ofta löper över en 3-årsperiod. Därför kommer vi att se en kraftig ökning av 2012 års bilmodeller på begagnat- marknaden under de närmsta elva till tolv månaderna, säger Jonas Björkman, VD, KVD Bilpriser.

För den som är på jakt efter en nyare begagnad bil har KVD Bilpriser tagit fram topplistor över de bilmodeller från 2012, som till störst del kommer att fylla begagnatmarknaden framöver till följd av modellårsskiftet. Volvo och Volkswagen dominerar listorna och på den totala tio-i-topp-listan är det bara Kia Ceed som slår sig in av övriga märken.

- År 2012 var det stor efterfrågan på dieseldrivna bilar, vilket märks tydligt när man tittar i våra topplistor. Vi kan därför räkna med att alltfler dieseldrivna bilar kommer att komma ut på begagnatmarknaden den närmsta tiden, säger Jonas Björkman, VD, KVD Bilpriser.

För topplistor från KVD Bilpriser, se bifogat faktablad.

För mer informationkontakta: Jonas Björkman, VD, KVD Bilpriser. Tel: 0736- 25 32 15 E-post: jonas.bjorkman@bilpriser.se

KVD Bilpriser AB är Sveriges ledande bilvärderingsföretag och erbjuder, via www.bilpriser.se, privatpersoner och företag marknadens bredaste utbud av korrekta och trovärdiga fordonsvärderingar. I KVD - koncernen ingår även KVD, Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon och maskiner.

Taggar: