Senaste halvåret har begagnade bilar till ett värde av 22 miljarder bytt ägare i Sverige.

Report this content

En grå Volvo är den i särklass populäraste bilen när svenskarna köper begagnade bilar idag. Stockholmarna köper flest begagnade bilar medan de dyraste finns i norra Sverige. Detta och mycket mer visar KVD Bilprisers rapport Sverigebilen, en färsk och omfattande kartläggning av begagnade bilars popularitet över hela landet.

I samband med att KVD Bilpriser släpper sin bilmarknadsrapport för första kvartalet, en temperaturmätning av den svenska bilmarknaden, har man denna gång också valt att göra en närmare kartläggning av den begagnade bilen i Sverige, i rapporten Sverigebilen.

Rapporten Sverigebilen visar bland annat att närmare 200 000 begagnade bilar har köpts av privatpersoner i Sverige det senaste halvåret och att nästan var femte (19 procent) av dessa bilar är en Volvo. Det gör Volvo till det populäraste bilmärket på begagnatmarknaden. Därefter kommer tyska Volkswagen, som står för 11 procent.

Totalt har begagnade bilar till ett värde av drygt 22,3 miljarder kronor (22 307 128 400 kronor) bytt ägare det senaste halvåret.

Grå är den populäraste färgen när svenskarna köper bil på andrahandsmarknaden. Drygt var fjärde bil (27 procent) som svenskarna köper begagnad är grå medan den näst populäraste färgen är svart, som står för var femte köp.

- Vi kan tydligt se i vår rapport att begagnade bilar är dyrast i norra Sverige och billigast på Gotland. När det kommer till bilmärken dominerar Volvo fullständigt begagnatmarknaden, säger Jonas Björkman, chef för värdering och research på KVD Bilpriser.

I Sverigebilen har man förutom att titta på hur marknaden för begagnade bilar ser ut på riksnivå, också gått närmare in på hur det ser ut i olika delar av landet.

Exempelvis visar rapporten att Stockholms län är det län där det köps flest begagnade bilar, närmare 35 000 det senaste halvåret. Motsvarande är begagnade bilköp minst populärt bland Gotlänningarna, där endast drygt 900 bilar köpts under samma period.

De dyraste bilarna köps i norra Sverige, oavsett om man tittar på de köp som sker från bilhandel till privatperson eller från privatperson till privatperson. Jämtlands län toppar prislistan när det kommer till begagnade bilar som köps från bilhandeln och i Norrbottens län hittar man de bilar som köps dyrast från privatpersoner.

• För rapporten Sverigebilen, se bifogad pdf Sverigebilen.
  • För hela listan på antal köpta begagnade bilar det senaste halvåret uppdelat på län,
    se bifogad pdf Antal köpta bilar
  • För lista över prisbilden uppdelat på län, se bifogad pdf Priser
  • För KVD Bilprisers bilmarknadsrapport för första kvartalet 2014, se bifogad pdf Bilmarknadsrapport Q1 2014.

Rapporten Sverigebilen är baserad på begagnade bilar som är mellan 6 månader och 10 år gamla. Bilarna har sålts från bilhandel och privatpersoner, och köpts av privatpersoner, under perioden oktober 2013 - mars 2014.

Mathias Björkman, VD, KVD Bilpriser, Tel: 070 996 64 76, E-post: mathias.bjorkman@bilpriser.se

KVD Bilpriser AB är Sveriges ledande bilvärderingsföretag och erbjuder, via www.bilpriser.se, privatpersoner och företag marknadens bredaste utbud av korrekta och trovärdiga fordonsvärderingar. I KVD - koncernen ingår även KVD, Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde.

Taggar: