Allt färre säljer bilen privat

Försäljningen av begagnade bilar ökar, men allt färre säljer sin bil privat. Istället ökar försäljningen via professionella aktörer och nya försäljningsalternativ växer. Det visar ny statistik* som KVD tagit fram.

Försäljningen av begagnade bilar till privatpersoner ökade med fyra procent under årets tre första kvartal, jämfört med föregående år. Totalt såldes 343 093 bilar under perioden. Den stora trenden är att allt fler väljer att sälja sin bil via professionella aktörer, så som traditionella bilhandlare eller de snabbt växande bilauktionstjänsterna. Totalt ökade försäljningen från detta segment med 7,9 procent. Samtidigt fortsätter försäljningen mellan privatpersoner att tappa. Minskningen ligger på 2,7 procent i år och jämfört med 2012 är tappet 4,6 procent. Av den totala begagnatmarknaden för bilar tio år eller yngre står försäljningen mellan privatpersoner för 28 procent i år jämfört med 37 procent 2007.

-       Många känner obehag inför att sälja sin bil privat, där prutande köpare, möten med okända personer och osäkra överföringar av pengar oroar. Istället vill de göra en trygg bilaffär och slippa besväret, kommenterar KVDs vd Ulrika Drotz Molin.

Bilauktionstjänsten KVD som är störst på marknaden ser just nu en kraftig ökning av privatpersoner som vill ha hjälp med att sälja sin bil. Förutom oro och tidsbrist är svenskarnas moderna internetvanor en bidragande orsak till ökningen.

-       Idag är vi vana vid att köpa och sälja via auktion på nätet, en trend som vi nu även ser på begagnatmarknaden av bilar. Att bilarna är värderade och testade gör att affären känns trygg för både säljare och köpare, kommenterar Ulrika Drotz Molin.

Under 2013 lanserade KVD tjänsten Privatbil, där företaget hjälper privatpersoner att sälja sin bil via nätauktion. Av cirka 23 000 förmedlade bilar under 2013 svarade privatpersoner för cirka 1600 bilar. Den siffran kommer nästintill fördubblas under 2014.

-       Efterfrågan ökar hela tiden och vi tror på en minst lika starkt tillväxt under nästa år. Framförallt är det en stor efterfrågan bland privatpersoner med en bil av ett värde på 100 000 kronor eller mera, säger Ulrika Drotz Molin.

Källa: Vroom

Trendskifte på begagnatmarknaden för privatbilar

• Försäljningen av begagnade bilar som är tio år eller yngre har under årets tre första kvartal ökat med fyra procent, jämfört med samma period i fjol. Totalt såldes 343 093 bilar under de första tre kvartalen.
  • Under de tre första kvartalen 2014 minskade andelen försäljning av begagnade bilar mellan privatpersoner med 2,7 procent. Samtidigt växte de professionella aktörernas försäljning med 7,9 procent.
  • Under årets tre första kvartal sålde svenska bilhandlare, där KVD ingår i statistiken, 211 488 begagnade bilar som är tio år eller yngre, vilket kan jämföras med de 97 325 bilar som såldes mellan privatpersoner och de 34 280 bilar som såldes från företag till privatpersoner.
  • Av den totala begagnatmarknaden står försäljningen mellan privatpersoner för 28 procent hittills i år jämfört med 37 procent för helåret 2007.
  • Auktionssajter växer mest. Under 2014 kommer Sveriges största förmedlare av begagnade bilar, KVD, nästan fördubbla sin försäljning åt privatpersoner, jämfört med 2013. Tillväxten förväntas fortsätta i samma takt under 2015.
  • Medianvärdet för bilhandel till privatperson ligger på 122 400 kronor, medan medianvärdet privat till privat ligger på 73 700 kronor**.

*Statistiken om begagnatförsäljningen baseras på data från statistikföretaget Vroom och är grundad på information om ägarbyten, som tillhandahålls av bilregistret. I statistiken ingår försäljningen av bilar som är 10 år eller yngre.

**Källorna på prisbilden är för första kvartalet i år och baseras på data från bilpriser.se och deras undersökning ”Sverigebilen”

För mer information och bilder kontakta Ulrika Drotz Molin, VD på KVD, på 0735 – 58 31 04 eller ulrika.drotz-molin@kvd.se, eller Dag Thyselius, PR- och informationsansvarig på KVD, 0735 - 58 31 78 eller dag.thyselius@kvd.se.

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se. I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se