KVD öppnar i Södertälje

En kraftig ökning av privatpersoner som vill ha hjälp med att sälja sin bil gör att Nordens största förmedlare av begagnade bilar, KVD, nu öppnar i Södertälje. Genom etableringen ökar KVD tillgängligheten i och runt Södertälje, men också för dem som bor strax söder om Stockholm.

Under 2013 började KVD hjälpa privatpersoner att sälja sin bil via nätauktion. Av drygt 23 000 förmedlade bilar under 2013 svarade privatpersoner för cirka 1600 bilar. Den siffran nästintill fördubblades under 2014. För att kunna hantera de förväntade volymerna under kommande år öppnar man nu en anläggning i Södertälje.

-       Det blir enklare för södertäljeborna att köpa och sälja bil. De får nära till KVD när de ska lämna sin bil för test, städ och försäljning. Och vinner de en bil på vår auktion kan de få den transporterad till anläggningen i Södertälje, säger Ulrika Drotz Molin, vd på KVD.

Antalet privatpersoner som vill ha hjälp med att sälja sin bil växer kraftigt. Förutom oro och tidsbrist är svenskarnas moderna internetvanor och allt större erfarenhet av e-handel bidragande orsaker till ökningen. Störst efterfrågan finns i storstadsregionerna och i Stockholmsområdet har KVD sedan tidigare anläggningar i Täby och Åkersberga.

-       Många känner obehag inför att sälja sin bil privat, där prutande köpare, möten med okända personer och osäkra överföringar av pengar oroar. Istället vill de göra en trygg bilaffär och slippa besväret, kommenterar Ulrika Drotz Molin.

Den nya anläggningen ligger på Hantverksvägen 24 och har kapacitet för cirka 5000 bilar om året. Måndagen den 2 februari slår den upp portarna.

Samtliga bilar som säljs på kvd.se genomgår ett noggrant test och beskrivs objektivt för att sedan säljas på nätauktion på kvd.se. Över 90 procent av dem som köper en bil på kvd.se väljer att göra det utan att se bilen i verkligheten före köpet.

För ytterligare information och bilder, kontakta Dag Thyselius, PR- och informationsansvarig på KVD, Tel: 073-558 31 78, E-post: dag.thyselius@kvd.se.

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se. I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se