• Kvik/

Framtidens kök murrigt, maffigt och mysigt – vitt och naturmaterial går hand i hand med 70-tal

Köket är husets hjärta, igår, i dag och imorgon. Från att ha varit ett enskilt rum blir köket allt mer ett allrum där vi umgås, myser – och kanske också äter tillsammans.

– Köket ska tålas att visas upp och det blir allt viktigare hur det ser ut. Men för framtidens konsument räcker det inte med en snygg yta, det måste finnas en bra funktion och kvalitet också, säger Christina Bendorf, produkt- och konceptutvecklare på danska kökstillverkaren Kvik.

Danska kökstillverkaren Kvik har levererat kök till låga priser, med innovativ design och snabba leveranser i snart 30 år. Kvik expanderar över hela världen och ett av de länder som köksföretaget satsar på är Sverige, där den 26:e butiken öppnar i Kungsbacka i dagarna.

Köket har förvandlats från ett rum där vi i första hand lagar mat, till en plats där vi umgås, planerar livspusslet, pluggar, umgås och kanske äter en bit mat. I samband med att köket åter har blivit hemmets hjärta ökar också fokus på kökets funktioner och inredning, något som Kvik tagit fasta på inför kökssäsongen 2012/2013.

– Man kan säga att köket har återgått till att bli det mest centrala i hemmet, precis som i det gamla bondköket. Väggarna mellan kök och vardagsrum rivs, vilket gör att kökets synlighet ökar. Det här gör att kraven ökar både på design, funktion och material, en spännande utmaning för oss kökstillverkare, säger Christina Bendorf.

Nedan några av de kökstrender Kvik bjuder på till kökssäsongen 2012/2013:

Det vita köket – nu med naturmaterial. Det kliniskt vita köket får sällskap av trä, betong och komposit.

Ekotrend – mer miljövänliga material. Köket ska inte bara bara vara snyggt och tåligt, det ska också tillverkas miljövänligt, något som märks allt mer i nästa säsongs köksinredning. Alla Kviks bänkskivor i trä är FSC-certifierade, vilket även fler av företagets produkter kommer att bli.

Det sociala köket – köket som livsrum. Vi är redan där, men trenden att riva väggen mellan kök och vardagsrum fortsätter. Och när vi bygger nya hus är köket stort och centralt. Redan på 90-talet tog Kvik fram sitt koncept Samtalskök, någon som blivit navet i företagets köksfilosofi.

Personlig touch – gärna med lite guldkant. Det blir allt vanligare att förgylla de stiliga köken med personliga val som berättar vem du är – bilder, färger, former. Och när vi ändå ska sticka ut får det gärna vara lite lyxigare inredningsdetaljer.

Lantkök och romantik. Som en motpol till det kala stilrena köken gör lantköken comeback, gärna med romanstiska detaljer i tillvalen. Här hör också spetsgardiner och trasmattor hemma.

Köksö – en nygammal nyhet. Singel eller storfamilj spelar ingen roll. Tiden är förbi när vi vill vända ryggen åt våra middagsgäster, köksön är här för att stanna. Köksön är helt central i filosofin kring Kviks Samtalskök.

Köket är din scen – även framöver. För den nya take away-generationen är det inte viktigt att laga maten själv, men köket ska vara snyggt och redo att visas upp, gärna i futuristisk och minimalistisk stil.

Köket goes electro. Tekniken flyttar in i köket allt mer, maten ska gärna laga sig själv. Men tekniken ska inte synas. Det kommer allt fler fiffiga lösningar där elektroniska funktioner döljs i köken, och det gäller också spisar, ugnar och annat.

70-talet tar revanch – trä och murriga färger är tillbaka. Som en motpol till det kliniskt vita kommer nu en tydlig trend där 70-talets färger och material kommer starkt. Det handlar om mörkt trä, men också om färgerna orange, gul och petroleumblå. Det blir murrigt, maffigt och mysigt men inte tongivande, utan läggs till för att bryta den kliniska känslan i den vita laboratorielooken.

Kök för alla – korta som långa. Visst finns det standardstorlek på köken, men det finns också långa och korta människor. Framför allt har vi blivit allt längre. Detta gör att det kommer allt fler flexibla lösningar för att anpassa köket efter människan. Kvik har tagit fram kök som går att få upp till 97 centimeter höga och upp till 70 centimeter djupa.

Kviks katalog för 2012 finns att få tag i på alla Kviks butiker utan kostnad. Det går också bra att lära mer om Kviks sortiment och hitta inspiration på Kviks hemsida www.kvik.se

För att ladda ner högupplösta bilder, gå in på http://www.kvik.se/sv-SE/Pressroom

För mer information, kontakta gärna:
Jacob Mortensen, Kvik A/S., tfn +45 20984437, e-post jkm@kvik.dk