Nytt kök används mer än gammalt

En ny undersökning från den danska kökstillverkaren Kvik visar att 58 procent av svenskarna som köper ett nytt kök använder köket mer än tidigare. Samtidigt ser Kvik hur många svenskar väljer kök som fungerar som ett förlängt vardagsrum, för att umgås med familj och vänner lika mycket som att laga mat.
– Våra franchisetagare ser att kunderna får en ny funktion i sina hem med ett nytt kök. Köksöar och mycket bänkyta ger kök som öppnar upp för social samvaro, och det gör att köket används mer än tidigare, säger Kasper Granat, Marketing Manager på Kvik.

Den danska kökstillverkaren Kvik har funnits i snart 30 år och har just öppnat sin 26:e butik i Sverige. Under tiden som Kvik har funnits på den svenska marknaden visar siffror från SCB hur svenskarna lägger allt mindre tid på matlagning. De senaste siffrorna (2010/11) visar att svensken lägger i snitt 31 minuter per dag på laga mat. Kanske kan det här vända i takt med att allt fler köper nya kök – ett kök som man använder mer än det gamla.

Kvinnor minskar tid för matlagning – män ökar
Siffrorna från SCB visar på en obalans på tiden som kvinnor och män tillbringar i köket. Svenska kvinnor lägger ner 37 minuter per dag på matlagning och har minskat den tiden med 11 minuter de senaste 20 åren. Svenska män däremot lägger ner 25 minuter per dag på matlagning, en siffra som har ökat med blygsamma 3 minuter under samma tid. Sammanlagt har alltså kvinnor och män minskat tiden de lägger ner på att laga mat hemma.
– Hemmets hjärta är köket, och vår undersökning visar att ett modernt kök leder till ökad användning. Kanske kan det här göra att trenden där vi lägger allt mindre tid på att laga mat bryts. I ett öppet kök kan ju matlagning ske samtidigt som man läser läxor med barnen eller umgås med vänner. Matlagning blir till en del av vardagslivet såväl som festen, och vi hoppas att det gäller både män och kvinnor, säger säger Kasper Granat, Marketing Manager på Kvik.

Undersökningen är gjord under maj 2012 och är en webbenkät med 201 svenskar som har bytt kök. under de senaste tre åren. Undersökningen i sin helhet är gjord på sex marknader med 1 200 svarande (Belgien, Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Holland) och snittet är att 61 procent av de tillfrågade anser att de använder sitt nya kök mer än det gamla.

Kviks katalog för 2012 finns att få tag i på alla Kviks butiker utan kostnad. Det går också bra att lära mer om Kviks sortiment och hitta inspiration på Kviks hemsida www.kvik.se

För att ladda ner högupplösta bilder, gå in på http://www.kvik.se/sv-SE/Pressroom

För mer information, kontakta gärna:
Kasper Granat, Marketing Manager, Kvik A/S tfn +45 20984470, e-post kgr@kvik.dk
Jacob Mortensen, Communication Manager, Kvik A/S., tfn +45 20984437, e-post jkm@kvik.dk