Lundbergs årsstämma 2014

Report this content

Lundbergs årsstämma fastställde på onsdagen styrelsens förslag till utdelning för verksamhetsåret 2013 till 4:60 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelning är den 14 april 2014 och utbetalningsdag är den 17 april 2014.

Till styrelseledamöter omvaldes Carl Bennet, Mats Guldbrand, Louise Lindh, Fredrik Lundberg, Katarina Martinson, Sten Peterson och Lars Pettersson samt nyvaldes Lilian Fossum Biner. Mats Guldbrand valdes till styrelsens ordförande. KPMG AB valdes till revisor för en mandattid om ett år. Lilian Fossum Biner är 52 år och civilekonom. Hon är bland annat styrelseledamot i Cloetta AB, Nobia AB, Thule Group och Oriflame Cosmetics och har tidigare varit vice VD och CFO på Axel Johnson AB, HR Direktör i Electroluxkoncernen och CFO på Spendrups Bryggeri AB.

Stämman beslöt vidare att arvode skall utgå till styrelsen med totalt 2 250 000 kronor, varav 750 000 kronor till ordföranden och 250 000 kronor till var och en av övriga av årsstämman valda ledamöter, förutom verkställande direktören. Stämman beslöt även om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

I enlighet med styrelsens förslag fattades beslut om ett bemyndigande för styrelsen att under perioden fram till nästa årsstämma besluta om förvärv av B-aktier i bolaget. Förvärv skall ske på Nasdaq OMX Stockholm och begränsas av att bolagets innehav inte får överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Verkställande direktören Fredrik Lundberg redogjorde i sitt stämmotal för bolagets utveckling.

Värdet av L E Lundbergföretagens marknadsvärderade innehav per den 7 april 2014 beräknas , efter avdrag för skulder, preliminärt uppgå till 46 mdkr.

Vidare redovisades att substansvärdet efter uppskjuten skatt per den 7 april 2014 uppgick till 365 kronor per aktie, att jämföra med 345 kronor per aktie den 31 december 2013.

Stockholm den 9 april 2014

Information är sådan som L E Lundbergföretagen AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 april 2014 kl. 15.15.