Bokslutskommuniké 2013/14

1 april 2013 – 31 mars 2014 (12 månader)

• Nettoomsättningen för 2013/14 ökade med 9 procent till 2 546 MSEK (2 328), vilket innebar 3 procent i organisk tillväxt, exklusive valutaeffekter.
  • Rörelseresultatet ökade med 14 procent till 242 MSEK (213), motsvarande en rörelsemarginal om 9,5 procent (9,1).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 15 procent till 230 MSEK (200).
  • Resultat efter skatt uppgick till 177 MSEK (159). Resultat per aktie efter utspädning ökade med 10 procent och uppgick till 7,81 SEK (7,07).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 231 MSEK (177) motsvarande 10,19 SEK (7,87) per aktie.
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 24 procent (24). Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 43 procent jämfört med 44 procent vid räkenskapsårets början.
  • Under räkenskapsåret 2013/14 har tre förvärv genomförts, med en sammanlagd årlig omsättning om ca 150 MSEK.
  • Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen till 4,00 SEK (3,25) per aktie.
  • Lagercrantzkoncernens B-aktie är uppflyttad till NASDAQ OMX Stockholmsbörsens Mid Cap lista, från och med januari 2014.

1 januari – 31 mars 2014 (fjärde kvartalet)

• Nettoomsättningen för kvartal fyra ökade med 12 procent till 694 MSEK (619), varav 8 procent i organisk tillväxt, exklusive valutaeffekter.
  • Rörelseresultatet ökade med 14 procent till 67 MSEK (59), motsvarande en rörelsemarginal om 9,7 procent (9,5).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 17 procent till 63 MSEK (54) och resultat efter skatt uppgick till 49 MSEK (44).

Rapporten presenteras av Lagercrantz VD Jörgen Wigh i ett telefonmöte den 8 maj 2014 kl 14:00. För att delta, ring +46 8 619 7530 och ange kod 332347#. Presentationen finnas att ladda ner från www.lagercrantz.com innan mötet.

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, tel +46 8 700 66 70,
Bengt Lejdström, CFO, Lagercrantz Group AB, tel +46 8 700 66 70,
eller besök www.lagercrantz.com

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid NASDAQ OMX Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-05-08 kl. 12:15.

LAGERCRANTZ I KORTHET
  Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett drygt 30-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster.
  Lagercrantz är verksamt i sju länder i Nordeuropa och i Kina. Koncernen har omkring 1000 anställda och omsätter ca 2 500 MSEK. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX Stockholm sedan 2001.