Nya Lamborghini Gallardo Superleggera

Med Gallardo Superleggera presenterar Automobili Lamborghini en kompromisslös högprestanda-sportbil. Tack vare ökad effekt med tio extra hästkrafter och en viktminskning med 100 kg är den nya toppmodellen Gallardo Superleggera ännu mer dynamisk än den redan mycket sportiga Gallardo.
2,5 kg/hk ger Lamborghini Gallardo Superleggera en toppnotering vad gäller vikt-effekt-förhållandet.

Superleggera accelerarar även snabbast i sin klass. 0 till 100 km/h går på endast 3,8 sekunder vilket är 0,2 sekunder snabbare än basmodellen. Lamborghini Gallardo Superleggera är en högprestandabil utöver det vanliga. Som standard har den en mekanisk ”e-gear”-växellåda som sköter växlingarna så att föraren inte behöver släppa händerna från ratten.

Mer kraft tack vare teknologiska utvecklingar
Motorn i Lamborghini Gallardo Superleggera är den senaste versionen av Lamborghinis välkända V10-motor med 4 961 cm3. Här når den 530 hästkrafter vid 8 000 varv/min. Effektökningen har gjorts möjlig tack vare förbättring av motorns volumetriska effektivitet genom minskade förluster i insuget och genom mottryck i avgaserna, i samverkan med en optimerad elektronisk motorkontroll. Naturligtvis uppfyller avgasnivåerna de strikta EURO 4- och LEV II-normerna.

Högre effekt tack vare lättare konstruktion
Tack vare nyttjande av avancerade material och teknologier har Lamborghinis tekniker lyckats minska Gallardos redan låga tomvikt (1 430 kg) med ytterligare 100 kg. Motorhuven är tillverkad av synlig kolfiber och genomskinlig polykarbonat, ett materialval som garanterar låg vikt och som samtidigt visar upp den magnifika V10-motorn. Den bakre diffusorn, täckningen av bilens undersida, ytterbackspeglarna, dörrpanelerna och centrumtunnelns skal är också tillverkade i kolfiber. Ytterligare viktminskning har uppnåtts genom att ersätta vissa av glasytorna med genomskinlig polykarbonat. Sportstolarna är tillverkade i kolfiber, men täckta med alcantara-tyg för att garantera att förare och passagerare sitter fast förankrade, också när de utsätts för den kraftiga laterala acceleration som Gallardo Superleggera uppnår genom kurvorna.

Exklusiva specifikationer och tillval
Utrustningen till Superleggera är omfattande och ett rikligt utbud av tillval finns tillgängligt, vissa av dem exklusiva för Superleggera. Gallardo Superleggera är standardutrustad med e-gearväxellåda, sportfjädring och en speciell mockaklädd ratt. Bilen kan fås i fyra färger: Midas-gul, Borealis-orange, Telesto-grå och Noctis-svart. Exklusivt för Lamborghini Gallardo Superleggera är också den standardmonterade kombinationen av Pirelli P Zero Corsa-däck, monterade på Scorpius smidda fälgar. Bland tillvalen som kan beställas finns ett multimediasystem med navigator och CD-växlare, en backkamera som gör det enklare att parkera (endast i kombination med bakvinge), ett kolfiberpaket för interiören, en fast monterad bakspoiler, fyrpunkts säkerhetsbälten samt keramiska kolfiberbromsar.

Den nya Gallardo Superleggera kan beställas från och med mars 2007 och produktionen kommer att vara begränsad.