Premiär för nya Lamborghini Murciélago Roadster LP640

Report this content

I samband med Los Angeles Auto Show premiärvisar Lamborghini nya Murciélago Roadster LP640. I likhet med LP640 Coupé har Roadster-modellen genomgått betydande uppgradering av såväl kaross som teknik samtidigt som den utstrålar en helt egen distinkt karaktär.

Designmässigt har den blivit ännu mer aggressiv i sin framtoning med nya stötfångare fram och bak, och särskilt iögonfallande är de asymmetriskt utformade sidorna, där området bakom luftintagen på den högra sidan delvis är stängt medan den vänstra sidan har en rejäl öppning för att ventilera oljekylaren.

Precis som på föregående modell är interiören i Murciélago Roadster skräddarsydd utifrån ett förarperspektiv med bland annat perforerat läder och instrumentbräda med tunnelkonsoll. Instrumentpanel och displayer har fått ny design vilket också inkluderar en ny Kenwood radio med 6,5 tums monitor och DVD, MP3 och WMA läsare, och med Lamborghinis individualiseringskoncept ”ad personam” kan kunderna skapa sin helt egna personliga sportbil.

Liksom Coupémodellen är Murciélago Roadster utrustad med den nya 60-gradiga V-motorn på 6,5 liter och med 640 hästkrafter vid 8 000 varv per minut. Vid 6 000 varv per minut når den tolvcylindriga motorn sitt maximala vridmoment på 660 Nm. Toppfarten har ökat med tio km/h till 330 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h går nu på blott 3,4 sekunder vilket är nästan en halvsekund snabbare än föregående modell. Självfallet uppfyller Lamborghini Murciélago alla gällande avgaskrav inom EU och i USA.

Permanent fyrhjulsdrift baserad på Lamborghinis välrenommerade VT-system (Viscous Traction) är standard med en 30/70 grundfördelning av drivkraften mellan fram- och bakaxel. Vid extrema tillfällen kan dock upp till 100 procent av kraften fördelas till en axel. Nyutformade komponenter i stål och kolfiber garanterar en mycket hög torsionsstyvhet, taklösheten till trots. En speciell förstärkningsstruktur av motorområdet bidrar även till detta.

Säkerhetsnivån i Murciélago Roadster är hög med bland annat bromsskivor som mäter 380 x 34 mm (fram) respektive 355 x 32 mm (bak) samt elektronisk bromskontroll (DRP) och greppkontroll (TCS). För kunder med särskilt höga krav på bromsprestanda kan bilen utrustas med 380 x 36 mm stora skivor av keramik och kolfiber samt med sexkolvsok. Det resulterar i mindre pedalkraft samt kortare bromssträcka. Minskad vikt och längre livslängd är två andra fördelar med detta exklusiva bromssystem.

Den nya Murciélago Roadster LP640 klarar också de mest rigorösa passiva säkerhetskrav. Två främre krockkuddar (60-liters på förarsidan och en 130-liters, tvåstegs krockkudde på passagerarsidan) bidrar till att LP640 uppfyller alla gällande internationella lagkrav när det gäller frontal- och sidokrockar, krockar mot stolpar samt passagerar- och brandsäkerhet. Murciélago Roadster är även utrustad med störtbågar som löses ut automatiskt vid en kritisk situation.