Analysguiden: Stark nordisk byggmarknad

Lammhults lämnade ett starkt resultat för andra kvartalet 2018 och ser ut att ungefärligen nå våra tidigare prognoser om 60 miljoner kronor i rörelseresultat på helåret 2018. En ökad orderingång med 10 procent under andra kvartalet är också ett gott tecken.

Lammhults Design Group förknippas med svensk möbel­design. Företagsgruppen som är baserad i Småland har flera starka varumärken. Inom affärsområde Office & Home Interiors hittar vi Lammhults, Abstracta, Fora Form, Ragnars, Ire och Voice samt Morgana. Affärsområdet Public Interiors som främst säljer biblioteksinredningar har BCI Schultz Speyer och Eurobib som varumärken. 95 procent av gruppens försäljning går till företags- och offentliga kunder, och fem procent till privata kunder. Efterfrågan drivs främst av nybyggnation och renovering. De viktigaste marknaderna är Sverige, Norge och Danmark följt av Tyskland, England och Frankrike.  Det var affärsområde Public Interiors som överraskade positivt under andra kvartalet 2018 med en omsättningsökning på 28 procent jämfört med kvartal 2/2017 och med ett rörelseresultat om 5 miljoner kronor. En del av detta förklaras av senarelagda projekt från kvartal 4/2017 som nu genomfördes. Cirka 60 procent av omsättningen inom Public Interiors under perioden kommer från övriga Europa exklusive Norden. Inom Office & Home Interiors noterade Ragnars och Morgana en god efterfrågan på sina produkter, medan Lammhults Möbel inte sålde lika mycket miljömöbler som väntat i Sverige. Ökade volymer här under andra halvåret 2018 skulle ge en god resultateffekt. Sammantaget justerar vi endast marginellt våra tidigare prognoser (aningen upp på intäkterna och aningen ned på rörelseresultatet) för helåret 2018.Lammhults-aktien reagerade positivt på rapporten, men värderingen fortsätter trots det att vara försiktig givet den goda lönsamheten. I vårt bas-scenario kommer vi fram till ett motiverat värde om 58 kronor per aktie. I vårt Bear-scenario ser vi ett värde på 37 kronor samt 71 kronor i ett Bull-scenario. Läs hela analysen på Analysguiden.Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.Läs mer här.