Analysguiden: Danmark gav hack i kurvan

Orderingången fortsatte att öka för Lammhults-gruppen under kvartal 3. Men danska bibliotek och störningar i möbelfabriken i Lammhults drog ned resultatet. En del bör vara åtgärdat 2018, så vi höjer vårt råd till Köp (Behåll).

Lammhults Design Group förknippas med svensk möbeldesign. Företagsgruppen som är baserad i Småland har flera starka varumärken. Inom affärsområdet Office & Home Interiors hittar vi Lammhults, Abstracta, Fora Form, Ragnars, Ire och Voice samt Morgana förvärvat i december 2016. Affärs-området Public Interiors, som främst säljer biblioteksinred-ningar har BCI Schultz Speyer och Eurobib som varumärken.

95 procent av gruppens försäljning går till företags- och offentliga kunder, och 5 procent till privata kunder. Efterfrågan drivs främst av nybyggnation och renovering. De viktigaste marknaderna är Sverige, Norge och Danmark följt av Tyskland, England och Frankrike. Viktigt för koncernen är att fortsätta att utveckla och lansera nya möbel-modeller.

Koncernens rörelseresultat för kvartal 3/2017 blev knappt hälften jämfört med samma period förra året. Det var en klar besvikelse, vilket bland annat förklaras av en svagare biblioteks-marknad i Danmark samt överbeläggning i möbelfabriken i Lammhults. Genom att lägga ut produktion externt lär den sistnämnda faktorn vara eliminerad till första halvåret 2018.

Koncernens orderingång ökade med 7 procent organiskt under kvartal 3/2017 och orderstocken ligger organiskt 15 procent över fjolårets nivå. Marknaden för det största affärsområdet Office & Home Interiors ser fortsatt stark ut. Ett frågetecken samtidigt för den danska biblioteksmarknaden även inför 2018.

Aktiekursen föll 19 procent på kvartalsrapporten, vilket vi ser som en överreaktion. Vi sänker riktkursen till 64 kronor (73), vilket reflekterar våra sänkta resultatprognoser. Givet dagens aktiekurs på 52 kronor räcker det ändå till en Köp-rekommendation (Behåll).

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.