Analysguiden: God orderstock kan ge starkt år

En bra avslutning på 2016 kombinerat med en god orderingång lovar gott inför 2017. Positiva effekter från förvärvade bolag bör lyfta vinsten ytterligare. Vi höjer vår riktkurs till 74 kr (65 kr) men rådet Behåll kvarstår.

Lammhults Design Group förknippas med svensk möbeldesign. Företagsgruppen som är baserad i Småland har flera starka varumärken. Inom affärsområdet Office & Home Interiors hittar vi Lammhults, Abstracta, Fora Form, Ragnars, Ire och Voice samt sedan december 2016 även nyförvärvade Morgana. Affärsområdet Public Interiors, som främst säljer biblioteksinredningar har BCI Schultz Speyer och Eurobib.

95 procent av gruppens försäljning går till företags- och offentliga kunder, och 5 procent till privata kunder. Efterfrågan drivs främst av ny­bygg­nation och renovering. De viktigaste marknaderna är Sverige, Norge och Danmark följt av Tyskland, England och Frankrike. Viktigt för koncernen är att fortsätta att utveckla och lansera nya möbel modeller.

Koncernens resultat under fjärde kvartalet 2016 belastades med en­gångskostnader på 4 miljoner kronor koppad till produktivitetshöjande åt­gärder i Lammhultsfabriken. Detta bör kunna lyfta resultatet ytterligare 2017.

Den viktiga svenska byggmarknaden är fortsatt stark. En förbättring har även noterats i Norge och Danmark. Lamm­hults orderstock var 15 procent högre än kvartal 4 2015 (samma tillväxttakt i kvartal 3). Förvärven av Ragnars Inredningar, S-Line och Morgana ökar koncernens intäkter med cirka 12 procent i årstakt. Fora Form samt Abstracta utvecklades starkt under andra halvåret 2016. Inom Public Interiors lyftes siffrorna bland annat av projekt i Danmark och Frankrike.

Positiva förvärvseffekter avseende Mor­gana har vi tidigare belyst. Vi höjer vår vinst per aktie-prognos för 2017 från 4,9 kronor till 5,8 kronor. Rikt­kursen ökar till 74 kronor (65 kronor). Detta är dock reflekterat i nuvarande högre aktiekurs.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.