Landgren stöttar kvinnligt entreprenörskap i Ghana

Report this content

– Inom Landgren finns en stark entreprenörsanda och vi är stolta över att Hungerprojektet ger oss möjlighet att stötta entreprenörskapet hos ghanesiska kvinnor för självständighet och självförsörjande, säger Peter Landgren, VD på mäklarkedjan Landgren.
Ghana är ett land rikt på naturresurser och en av de starkaste tillväxtnationerna i Afrika. Trots detta bor många fattiga på landsbygden under väldigt enkla förhållanden och kronisk hunger är ett mycket större problem än svält.

Landgren skänker 50 kronor per såld bostadsrätt och 100 kronor per såld villa eller radhus.

– Under ett år säljer vi cirka 450 bostadsrätter inklusive nyproduktion och cirka 400 villor och/eller radhus. Dessutom kommer vi också ta tillfället i akt att sprida kunskapen om Hungerprojektets arbete när tillfällen ges, säger Peter Landgren.

Riktar sig till människor som lever i kronisk hunger
Människor går hungriga för de saknar möjlighet att förändra sin situation. 842 miljoner människor lever i kronisk hunger, varje minut dör fem barn under fem år av kronisk hunger. Hungerprojektet ger dessa människor möjlighet att ta tag i sina liv och då kommer förändringen snabbt.
Sara Wettergren, VD Hungerprojektet:
– Sedan 1995 har Hungerprojektet tack vare sina investerare och sponsorer utvecklat 49 samhällscenter, så kallade epicenter i Ghana. Målet är uppmuntra framför allt kvinnornas entreprenörsanda för att förbättra till exempel hälsa, utbildning och jordbruk och därmed stärka deras ekonimiska ställning. Byborna lär sig använda sina demokratiska rättigheter för att få inflytande över deras samhällens beslut.

I juli 2006 startade en uppskalning av epicenterstrategin i ett av Ghanas tio distrikt, Östra Ghana. Målet är att alla i området ska ha gångavstånd till ett fungerande epicenter.
 – Under 2014 hoppas vi att några av epicentren i Ghana ska bli helt självförsörjande och klara sig utan stöd av Hungerprojektet. På så sätt kan vi visa omvärlden att Hungerprojektets metoder för att avskaffa hunger verkligen fungerar, även i större skala, säger Sara Wettergren.

Uppskalningen följs och utvärderas av Yale, Berkeley och Ghana University.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Landgren, VD och Reg. fastighetsmäklare, Landgren, tel 0706-97 42 32. peter@peterlandgren.se. www.peterlandgren.se

För ytterligare information om Hungerprojektet, aktuella projekt och dess sponsorer, kontakta:

Sara Wettergren, VD Hungerprojektet, tel 0709-59 17 16. sara.wettergren@hungerprojektet.se www.hungerprojektet.se

Landgren Att vara de många människornas naturliga val av fastighetsmäklare i förmedling av såväl villor, bostadsrätter, gårdar och kommersiella fastigheter har varit Landgrens målsättning ända sedan starten år 2000. Och att bygga långsiktiga kundrelationer är grundstommen i verksamheten och företaget samarbetar bland annat med Handelsbanken, Sparbanken Syd samt Familjens Jurist. År 2007 och 2008 nominerades Landgren till Årets Superföretag av Veckans Affärer samt som ett av Sveriges Gasellföretag av Dagens industri. Idag har företaget totalt 40 anställda, kontor på åtta orter i Skåne och expansionen fortsätter. www.peterlandgren.se

Taggar:

Citat

– Sedan 1995 har Hungerprojektet tack vare sina investerare och sponsorer utvecklat 49 samhällscenter, så kallade epicenter i Ghana. Målet är uppmuntra framför allt kvinnornas entreprenörsanda för att förbättra till exempel hälsa, utbildning och jordbruk och därmed stärka deras ekonomiska ställning. Byborna lär sig använda sina demokratiska rättigheter för att få inflytande över deras samhällens beslut.
Sara Wettergren, VD Hungerprojektet:
– Inom Landgren finns en stark entreprenörsanda och vi är stolta över att Hungerprojektet ger oss möjlighet att stötta entreprenörskapet hos ghanesiska kvinnor för självständighet och självförsörjande.
Peter Landgren, VD mäklarkedjan Landgren: