• Landgren/

Tempot på bostadsmarknaden har ökat: Mäklarbyrån Landgren växer och öppnar större kontor i Höllviken

Report this content

– Vi har redan fått en del prestigefyllda uppdrag och intresset att köpa tomter och hus i framför allt Höllviken, Ljunghusen följt av Skanör och Falsterbo är stort, säger Nicklas Björklund, försäljningschef och partner, Landgren.

Mäklarbyrån Landgren, med totalt åtta kontor, är en av sydvästra Skånes mest anlitade mäklarfirmor som också säljer flest villor i Malmö kommun. Till kontoret i Höllviken har tre mäklare rekryterats.

– För oss var det naturligt att välja Vellinge kommun som plats för vår fortsatta expansion. Vi har blivit väl mottagna och noterar att efterfrågan är stor på alla typer av bostäder, precis som att urvalet är brett. Den sydligaste delen av Falsterbonäset börjar återfå sin attraktionskraft och nybyggnationen tar ny fart, säger Nicklas Björklund.

Bildtext: Ett nyinkommet objekt på Trädgårdsgatan i Falsterbo. Foto: W. Samuelson, Landgren

Branschorganisationen Mäklarsamfundet presenterar rapporten Mäklarinsikt som belyser bland annat den skånska bostadsmarknaden jämfört med riket. Under det senaste året har malmöregionen haft en betydligt starkare prisutveckling på bostadsrätter än under åren 2012-2013. Utvecklingen nu påminner mer om riket i övrigt. Även villor har en mer positiv utveckling, men ligger fortfarande något efter riksgenomsnittet. Ingrid Eiken, VD för Mäklarsamfundet:
– Tempot på bostadsmarknaden har skruvats upp jämfört med för ett år sedan. Generellt kan vi se att det finns ett starkt köpintresse och en hög aktivitet. Olika undersökningar, som Mäklarinsikt och SCB’s Boprisindikator, bekräftar denna bild och att det finns en stark tro på stigande priser. Bankernas restriktiva krav fortsätter att vara den faktor som påverkar bostadsmarknaden mest i Skåne, däremot bedöms utbudet av bostäder till salu vara ett mindre problem i Skåne än det är på många andra håll i landet.

På Landgrens har mäklarna noterat ett större intresse att göra affärer och komma till avslut hos både köpare och säljare. Nicklas Björklund:
– Vi kan bekräfta det Ingrid Eiken säger. Den skånska bostadsmarknaden släpar efter Stockholms och Göteborgs. Men nu drivs även priserna i stormalmöregionen upp av minskat utbud och ökad efterfrågan Vi märker också en betydligt högre frekvens på bostadsmarknaden jämfört med ett år tillbaka. Budgivningarna blir fler, vilket faktiskt indikerar på högre priser framöver.

Torsdagen den 24 april kl 15.00 invigs det nya kontoret på Falsterbovägen 31 i Höllviken.

Följ oss på Facebook!

För ytterligare information, kontakta:

Nicklas Björklund,
Försäljningschef, partner och Reg. fastighetsmäklare, Landgren. Tel 0707-46 31 67. nicklas@peterlandgren.se www.peterlandgren.se

Ingrid Eiken, VD Mäklarsamfundet. Tel 070-669 34 34. ingrid.eiken@maklarsamfundet.se. www.maklarsamfundet.se

Landgren Att vara de många människornas naturliga val av fastighetsmäklare i förmedling av såväl villor, bostadsrätter, gårdar och kommersiella fastigheter har varit Landgrens målsättning ända sedan starten år 2000. Och att bygga långsiktiga kundrelationer är grundstommen i verksamheten och företaget samarbetar bland annat med Handelsbanken, Sparbanken Syd samt Familjens Jurist. År 2007 och 2008 nominerades Landgren till Årets Superföretag av Veckans Affärer samt som ett av Sveriges Gasellföretag av Dagens industri. Idag har företaget totalt 40 anställda, kontor på åtta orter i Skåne och expansionen fortsätter. www.peterlandgren.se

Taggar:

Snabbfakta

– För oss var det naturligt att välja Vellinge kommun som plats för vår fortsatta expansion. Vi har blivit väl mottagna och noterar att efterfrågan är stor på alla typer av bostäder, precis som att urvalet är brett. Den sydligaste delen av Falsterbonäset börjar återfå sin attraktionskraft och nybyggnationen tar ny fart, säger Nicklas Björklund,Mäklarbyrån Landgren som nu öppnar sitt åttonde kontor i Höllviken.

Citat

– Vi har redan fått en del prestigefyllda uppdrag och intresset att köpa tomter och hus i framför allt Höllviken, Ljunghusen följt av Skanör och Falsterbo är stort.
Nicklas Björklund, försäljningschef och partner Landgren:
Ingrid Eiken, VD Mäklarsamfundet: