Lands’ End etablerar sig i Sverige

Report this content

Under hösten inleder det anrika amerikanska konfektionsföretaget Lands’ End sin etablering i Sverige, som ett första led i en nordisk expansion. Genom ett klimatsmart distributionscenter möjliggörs etableringen och i mitten av oktober är det premiär för försäljning till Sverige via den svenska webbplatsen och de klassiska katalogerna.

Från seglarutrustning till kläder
Lands’ End är idag ett av USA:s största distanshandelsföretag och erbjuder sina produkter via kataloger, webbplatser och i nästan 300 butiker. Företaget grundades i Chicago 1963 av den före detta copywritern och seglaren Gary Comer, som sedan länge haft drömmar om att starta eget. Företaget började som återförsäljare av seglarutrustning, men med tiden flyttades fokus till kläder och produkter för hemmet. Det faktum att apostrofen i Lands’ End är felplacerad har skapat lustiga historier och bidragit till ökad kännedom om företaget. Den enkla förklaringen är att det var ett tryckfel som var för dyrt att korrigera.

Försäljning på lokala hemsidor och i kataloger finns idag i Japan, Tyskland, Österrike, Frankrike, Storbritannien och nu i Sverige som blir Lands’ Ends första marknad i Norden. Lands’ End satsar på klassiskt mode av högsta kvalitet och utmärker sig genom sin höga servicenivå och fantastiska livstidsgaranti.

– Sverige och de modemedvetna svenskarna är en viktig marknad. Som svensk känns det roligt att vi har möjlighet att etablera Lands’ End i Sverige.  Våra produkter är tidlösa och av mycket god kvalitet, och vår service är unik i sitt slag. Grundarens affärsidé genomsyrar allt vi gör, hans filosofi var att om man tar hand om kunderna så löser sig allt annat, säger Claes Söderberg, Sverigechef för Lands’ End.

Grönt distributionscenter möjliggör nordisk expansion
I augusti i år öppnade Lands’ End ett klimatsmart distributionscenter i anslutning till sitt europeiska huvudkontor i England. Satsningen möjliggör den expansion som planeras i Sverige och så småningom i övriga Norden. Utbyggnaden har ökat lagringskapaciteten med 200 % och man beräknar att skicka tre miljoner paket härifrån under 2011, en del av dem till Sverige.

– Centret har nyligen fått betyget utmärkt enligt BREEAM som är en av de mest använda miljöklassningsmetoderna för byggnader, säger Tim Curtis, VD för Norra Europa.

För ytterligare information kontakta:
Claes Söderberg, Sverigechef, Lands’ End,
Tel: +44 117 979 22 24, +44 788 78 54 739
E-post:
advize@blueyonder.co.uk

Fakta om Lands’ End
Lands’ End® är ett av världens största distanshandelsföretag och erbjuder klassiskt mode av högsta kvalitet för hela familjen. Lands’ Ends varor kan köpas online, via kataloger och telefon. Alla varor från Lands’End erhåller Guaranteed. Period.® Läs mer på
www.se.landsend.com

Taggar: