Delårsbokslut: Starkt kvartal för Landshypotek Bank

Landshypotek Bank fortsätter att visa ett starkt resultat för 2014. Banken växer verksamheten med fler medarbetare, presenterar fler tjänster på marknaden och vänder sig till nya kundgrupper.

Dagens bokslut, som omfattar tredje kvartalet 2014, visar att rörelseresultatet uppgår till 301 (252) MSEK. Det underliggande resultatet, resultatet exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner, uppgår till 224 (237) miljoner kronor.

-  Vi visar tillfredsställande resultat samtidigt som vi utvecklas för våra kunder och satsar för framtiden, säger Kjell Hedman, vd för Landshypotek Bank.

-  Vårt resultat har tidigare varierat kraftigt. Vi har nu stabiliserat resultatet på en rimlig nivå, trots att vi samtidigt har tagit kostnader för den utveckling som krävts för framtiden.

Under året har Landshypotek Bank presenterat en digital bank för sparare, med en digital kundlösning som ligger i framkant på marknaden. Kundresponsen har överträffat förväntan. Med ett sparande som omfattar cirka 5 miljarder kronor är Landshypotek Bank en av de snabbast växande aktörerna på svenska sparmarknaden under 2014. Med fler medarbetare utvecklas också kunddialogen och servicen för kunderna.

Under kvartalet har räntenettot förbättrats. Kostnader och kreditförluster är däremot högre 2014 jämfört med tidigare år. Kredittillväxten på marknaden har mattats av och amorteringarna har ökat. Landshypotek Bank har en utlåning på närmare 62 miljarder kronor som fortsätter att växa.

- Jord- och skogsbruket möter flera utmaningar. Ökad internationalisering och strukturförändringar i produktion och distribution kräver allt mer av den enskilde företagaren. Vi är med när jord- och skogsbrukare möter dessa utmaningar. Bedömningar av värdet på gårdar kompletteras med en allt aktivare dialog om företagandet, bokslut och affärsplaner. Jord- och skogsbruksföretagare måste över tid driva en långsiktigt hållbar affär, konstaterar Kjell Hedman.

Läs hela rapporten på http://www.landshypotek.se/om-landshypotek/finansiell-info/Finansiella-rapporter/

Resultatet i korthet finns i bifogad pdf eller på www.landshypotek.se

För ytterligare kommentarer och information:

Kjell Hedman, vd, via kommunikationschef Tomas Uddin, 070-2992408
Björn Ordell, ekonomi- och finanschef, 08-4590407
Tomas Uddin, kommunikationschef, 070-2992408

Landshypotek Bank är Sveriges tionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på cirka 62 miljarder kronor. Banken ägs av bankens 45 000 låntagare, organiserade som medlemmar i Landshypotek ekonomisk förening. Landshypotek har närmare 150 medarbetare på 19 orter i Sverige. www.landshypotek.se

Snabbfakta

Rörelseresultatet uppgår till 300,9 (251,8) MSEK Resultatet är 49,1 MSEK högre jämfört med motsvarande period 2013. Det underliggande resultatet, resultatet exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner, uppgår till 224,3 (237,2) MSEK. Jämfört med 2013 har räntenettot förbättrats, men kostnader och kreditförluster är högre.
Twittra det här
Räntenettot uppgår till 550,8 (482,0) MSEK Räntenettot har ökat med 68,8 MSEK jämfört med motsvarande period 2013. Ökningen förklaras bland annat av ökad utlåning och lägre upplåningskostnader.
Twittra det här
Kostnaderna uppgår till –249,3 (–202,8) MSEK Kostnadsökningen är enligt plan och är främst kopplad till öppnandet av den digitala banken för sparare. Banken förstärker också med fler medarbetare inom kundstöd- och säljorganisationerna, vilket innebär ökade personalkostnader.
Twittra det här
Kreditförluster netto uppgår till –66,5 (–34,9) MSEK De konstaterade kreditförlusterna är med –25,0 (–26,3) MSEK lägre jämfört med samma period 2013, men reserveringen för befarade kreditförluster har ökat till –81,9 (–46,5) MSEK. Landshypotek Bank har utvecklat arbetet med kreditportföljen. Företag med svag lönsamhet och låg likviditet har därmed kunnat identifieras i ett tidigare skede. Reserveringarna rör ett fåtal antal engagemang.
Twittra det här
Utlåningen uppgår till 61,8 miljarder SEK Utlåningen har ökat med 1,5 (2,6) procent under 2014. Tillväxten på marknaden har mattats av och amorteringarna har ökat.
Twittra det här
Inlåningen uppgår till 4 824 (1 751) MSEK I februari öppnade Landshypotek Bank en ny digital bank för sparare. Inlåningen har ökat med 2 677 MSEK under 2014.
Twittra det här
Kapitaltäckningsgraden, utan hänsyn tagen till övergångsregler kopplade till Basel 1, uppgår till 24,6 procent. Kapitalbasen uppgår till 4 714 MSEK och kapitalkravet till 1 533 MSEK. Kapitaltäckningsgraden, inklusive övergångsregler, uppgår till 9,5 procent.
Twittra det här
Resultatförbättring jämfört med andra kvartalet Rörelseresultatet har förbättrats med 46,8 MSEK jämfört med andra kvartalet 2014. Exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner förbättrades rörelseresultatet med 55,9 MSEK. Jämfört med andra kvartalet har räntenettot förbättrats och såväl kostnader som kreditförluster minskar.

Kjell Hedman, vd
Vi utvecklas för våra kunder och satsar för framtiden.