Delårsrapport 2 2016: Förbättrat resultat för Landshypotek Bank

Landshypotek Bank fortsätter att växa och förbättra resultatet. Resultatförstärkningen under det första halvåret 2016 var på sju miljoner kronor exklusive nettoresultatet av finansiella transaktioner och på 38 miljoner kronor när de posterna räknas med.

- Vår intjäning och förbättrade resultat ger oss kraft att fortsätta utveckla banken till en bredare bank för företagare inom jord- och skogsbruk och för boende på gård, säger Liza Nyberg, VD för Landshypotek Bank.
Rörelseresultatet för det första halvåret 2016 uppgick till närmare 203 miljoner kronor, vilket är 38 miljoner kronor högre än det första halvåret förra året (165 MSEK). I det ingår att nettoresultatet av finansiella transaktioner är 31 miljoner kronor högre jämfört med motsvarande period föregående år. Exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner uppgick rörelseresultatet till knappt 173 (166) miljoner kronor, en förbättring med 7 miljoner kronor jämfört med föregående år.

Landshypotek Bank fortsätter att utvecklas. Bankens tjänster förbättras och i en långsiktig strategisk utveckling stärks bankens konkurrenskraft och marknadsaktivitet. Kreditförlustnettot har samtidigt minskat under det första halvåret.

- Vi utvecklar alla våra olika sätt att möta kunderna. Under året har vi särskilt satsat på att stärka kontakten med de kunder som lever på tjänsteinkomst och inte enbart på sitt jordbruk. Gensvaret har varit stort från kunderna. Vi ökar nu kontakten med denna bredare grupp av kunder. Förändringarna möjliggör för vår tillväxt och för att kunna vara till för fler, konstaterar Liza Nyberg.

Utlåningen har ökat med 1,2 miljarder kronor under det första halvåret och omfattar nu 65,7 miljarder kronor. Inlåningen fortsätter också att växa och uppgår till 11,3 miljarder kronor. Under det första halvåret har banken emitterat säkerställda obligationer, seniora obligationer och förlagslån.

- Vi verkar i en orolig omvärld. Minusräntorna följs nu av en marknad som reagerar på ökade politiska risker, inför amerikanska valet och efter britternas EU-omröstning. Under kvartalet har vi dock både stärkt vårt kapital och vår likviditet. Våra ratinginstitut har bekräftat vår rating. Vi ser att många medlemmar väljer att återinvestera sin utdelning. Det ger oss stabilitet i den oroliga omvärlden. Det visar också att det finns ett stort intresse och förtroende för en annorlunda bank på den svenska bankmarknaden, säger Liza Nyberg.

Hela rapporten: http://www.landshypotek.se/globalassets/dokument/finansiell-info/rapporter/lhq2-2016_slutlig.pdf

För ytterligare information och kommentarer: Tomas Uddin, kommunikationschef på Landshypotek Bank, 070 299 24 08

Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare samt boende på gårdar. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på drygt 65 miljarder kronor och ger även svenska hushåll möjighet att spara hos banken. Banken ägs av bankens 42 000 låntagare organiserade som medlemmar i Landshypotek Ekonomisk Förening. Landshypotek Bank har närmare 160 medarbetare på 19 orter i Sverige. www.landshypotek.se

Snabbfakta

Januari – juni 2016 jämfört med januari – juni 2015 • Rörelseresultatet uppgår till 202,8 (164,8) MSEK. • Underliggande rörelseresultatet, resultat exklusive finansiella transaktioner, uppgår till 172,6 (165,8) MSEK. • Räntenettot minskar med 5,4 MSEK och uppgår till 370,2 (375,6) MSEK. • Kostnaderna ökar och uppgår till 197,7 (192,6) MSEK. • Kreditförluster netto minskar och uppgår till –9,7 (–23,4) MSEK. • Utlåningen uppgår till 65,7 (63,6) miljarder SEK. • Inlåningen uppgår till 11,3 (8,1) miljarder SEK, en ökning med 3,2 miljarder SEK.
Twittra det här
April – juni 2016 jämfört med jan – mars 2016 • Rörelseresultatet uppgår till 87,4 (115,4) MSEK. • Det underliggande rörelseresultatet, exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner, uppgår till 97,7 (74,9) MSEK. • Räntenettot uppgår till 193,6 (176,5) MSEK. • Kostnaderna uppgår till 101,2 (96,5) MSEK. • Kreditförluster netto uppgår till –1,4 (–8,3) MSEK. • Utlåningen uppgår till 65,7 (65,1) miljarder SEK. • Inlåningen uppgår till 11,3 (10,7) miljarder SEK.
Twittra det här

Vår intjäning och förbättrade resultat ger oss kraft att fortsätta utveckla banken till en bredare bank för företagare inom jord- och skogsbruk och för boende på gård.
Liza Nyberg, VD
Det visar också att det finns ett stort intresse och förtroende för en annorlunda bank på den svenska bankmarknaden.
Liza Nyberg