Fortsatt starkt 2013 för Landshypotek

Landshypotek visar ett fortsatt starkt resultat för 2013. Rörelseresultatet är 34,7 miljoner kronor bättre än motsvarande period förra året. Landshypotek är en bank i tillväxt.

Rörelseresultatet för de första tre kvartalen 2013 uppgick till 251,8 miljoner kronor. Resultatförbättringen på 34,7 miljoner kronor förklaras främst av att räntenettot är bättre än föregående år och att nettoresultatet av finansiella transaktioner är högre.

- Tillväxten är viktig för vi ska fortsätta kunna utveckla produkter och tjänster som gör oss till en än bättre bank för våra kunder. Vi bygger för framtiden och utvecklas successivt både för att klara de ökade regelkrav som ställs på bankerna och göra nödvändiga satsningar för att förbättra för våra kunder, säger Kjell Hedman, vd för Landshypotek.

Landshypotek är jord- och skogsbrukarnas egen bank. Med en utlåning på 60,6 miljarder SEK har Landshypotek 28,4 procent av utlåningen till svenska jord- och skogsbrukare och är därmed marknadsledande. Landshypotek är Sveriges tionde största bank.

Landshypotek utvecklas och satsar för framtiden. Under perioden har personalförstärkningar gjorts och hela IT-systemet till stöd för affären har bytts. Därmed har kostnaderna ökat något.

- Vi satsar på att bättre möta kunderna, därför har vi bl.a. förstärkt vår kontorsorganisation och etablerat en kundservice. Vårt nya affärsstöd möjliggör utvecklade internettjänster och att både snabbare och enklare kunna presentera nya produkter för kunderna. Det är i sin tur en förutsättning för att bli aktivare på den svenska sparandemarknaden, säger Kjell Hedman.

Utlåningen till svenska jord- och skogsbruket växer, men den tidigare snabba tillväxten har mattats något. För 2013 beräknas totala kredittillväxten till jord- och skogsbrukare bli 5,3 procent, att jämföra med 8,7 procent för 2012. Landshypotek har genom ökad utlåning bidragit till satsningar i svenska jord- och skogsbruket på ytterligare 1,7 miljarder kronor (motsvarande 2,9 procent) under 2013.

Landshypotek har öppnat för sparande för den svenska allmänheten. Sparandet i Landshypotek uppgick efter tredje kvartalet till 1 751 miljoner kronor, jämfört med 1 338 miljoner kronor 2012.

Landshypoteks utlåning sker mot säkerheter i fast egendom, vilket historiskt har inneburit mycket låga kreditförluster. Nu stiger både kreditreserveringar och konstaterade förluster, dock från låga nivåer. Landshypotek upplever ingen generell trend med bristande betalningsförmåga hos svenska jord- och skogsbrukare. Enskilda företagare, verksamma i branscher som under tid dragits med bristande lönsamhet, är pressade. Landshypotek fokuserar på att se över och följa dessa kunders engagemang.

Läs hela delårsrapporten samt ytterligare information och grafer på www.landshypotek.se se finansiell info (http://www.landshypotek.se/sv/Finansiell-info/)
Bilder finns i Landshypoteks pressrum.

För ytterligare frågor och kommentarer:

Kjell Hedman, vd, via Tomas Uddin, kommunikationschef: 070-299 24 08
Björn Ordell, ekonomi- och finanschef: 08-459 04 07, 070-536 44 07
Tomas Uddin, kommunikationschef: 070-299 24 08

Landshypotek är en medlemsägd bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek är marknadsledande med en utlåning på drygt 60 miljarder kronor. Landshypotek har drygt 120 medarbetare på 20 orter i Sverige.  www.landshypotek.se

Snabbfakta

RÖRELSERESULTATET uppgick till 251,8 (217,2) MSEK. Resultatförstärkningen på 34,7 MSEK förklaras av förbättrat räntenetto och högre nettoresultat av finansiella transaktioner. Den positiva effekten på resultatet motverkas av ökade kostnader och kreditförluster.
Twittra det här
Räntenettot för de första tre kvartalen uppgick till 482,0 (430,4) MSEK. Räntenettot ökade med 12 procent jämfört med samma period 2012. Det högre räntenettot följer av ökad utlåning och förbättrad marginal mellan upp- och utlåningsräntor.
Twittra det här
Kostnaderna har ökat med 31,4 MSEK. Kostnadsökningen beror huvudsakligen på personalförstärkningar, ökade kostnader för marknadsföring samt köpta tjänster i samband med införandet av ett nytt IT-system till stöd för affären.
Twittra det här
REDOVISADE KREDITFÖRLUSTER NETTO uppgick till –34,9 (–12,5) MSEK. Kreditförlusterna och andelen osäkra fordringar har stigit från en ur portföljperspektiv låg nivå. Ökningen kan hänföras till ett fåtal enskilda engagemang. Sett ur ett portföljperspektiv är kreditförlusterna fortsatt låga.
Twittra det här
UTLÅNINGEN uppgick till 60 588 (58 326) MSEK. Utlåningen har ökat med 1 703 MSEK, motsvarande 2,9 procent, under årets första nio månader. Kreditefterfrågan från Sveriges jord- och skogsbrukare är fortsatt hög, men tillväxttakten har mattats. För 2013 beräknas den totala tillväxten i utlåningen bli 5,3 procent, att jämföra med 8,7 procent för 2012.
Twittra det här
KAPITALTÄCKNINGSGRADEN uppgick till 29,8 (35,7) procent, utan hänsyn till övergångsregler kopplade till Basel 1 Kapitaltäckningsgraden inklusive övergångsregler uppgick till 9,5 procent. Kapitaltäckningsgraden har minskat till följd av en ökad andel sena betalare. Kvartalets resultat har ej tillförts kapitalbasen.
Twittra det här

Vi satsar på att bättre möta kunderna, därför har vi bl.a. förstärkt vår kontorsorganisation och etablerat en kundservice. Vårt nya affärsstöd möjliggör utvecklade internettjänster.
Kjell Hedman, vd
är viktig för vi ska fortsätta kunna utveckla produkter och tjänster som gör oss till en än bättre bank för våra kunder. Vi bygger för framtiden och utvecklas successivt både för att klara de ökade regelkrav som ställs på bankerna och göra nödvändiga satsningar.
Kjell Hedman, vd