Landshypotek Bank delårsresultat kvartal 1 2018: Fortsatt tillväxt och intresse för bankens bolån

Landshypotek Bank fortsätter att visa ett starkt resultat och är en bank i tillväxt både på marknaden för utlåning och för sparande. Landshypotek Bank har introducerat sig på bolånemarknaden och är nu på väg mot två miljarder kronor i utlåning.  Även utlåningen till jord och skog ökar.

– Vi har inlett året starkt, med fortsatt tillväxt både av kunder och volym för sparande och utlåning. Vi arbetar aktivt för att nå fler kunder. Vid sidan av bolåneintroduktionen har vi under vintern satt särskilt fokus på att presentera oss som en bank även för skogsägare, säger Per Lindblad, vd på Landshypotek Bank.

Rörelseresultatet för första kvartalet 2018 uppgick till 102,2 (64,5) MSEK. Exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner uppgick rörelseresultatet för första kvartalet till 87,4 (97,6) MSEK. Jämfört med föregående kvartal påverkades räntenettot negativt bland annat av höjd resolutionsavgift, men den underliggande räntemarginalen är fortsatt god och i paritet med första kvartalet förra året, 187,4 (185,5) miljoner kronor. Kostnaderna är under kontroll och i linje med tidigare kvartal, 106,4 (90,1) miljoner kronor.

Tillväxten inom bolånen fortsätter, där marknaden präglas av att allt fler aktörer utmanar.

– Vår satsning är långsiktig och vi vill bygga långsiktiga relationer med våra nya kunder. Vi har en erfarenhet av att finansiera boende och verksamheter på gårdar sedan snart två sekel tillbaka. När vi har gett oss in på bolånemarknaden har vi därför gjort det med nya lösningar, men där vår långa erfarenhet ger både oss och kunderna trygghet. Vi tror på en helhet med ny teknik, samlad kunskap och trygghet, säger Per Lindblad.

Både utlåning och inlåning fortsätter att öka. Banken har 69,6 (66,6) miljarder kronor i utlåning och 13,0 (12,0) miljarder kronor i inlåning.

Under kvartalet har det arrangerats regionmöten för medlemmarna i den ekonomiska föreningen runt om i landet där det var rekordbesök på flera platser. Föreningen har beslutat om 153 miljoner kronor i utdelning till medlemmarna baserat på 2017 års resultat. Banken medverkar också i en riksomfattande turné, Lokalsamtal, där frågor för hela landet lyfts.

I delårsrapporten går det att läsa mer om resultatet och även om vad som sker i omvärlden inom ekonomin, bolånemarknaden och jord och skog.

Läs hela rapporten här

Denna information är sådan information som Landshypotek Bank AB är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 april 2018 kl. 09.30 CET.

För ytterligare kommentarer och information:

Sofie Essayh, kommunikatör och presskontakt, sofie.essayh@landshypotek.se, 070-2851363
Fredrik Sandberg, CFO Landshypotek Bank, 08- 08-459 04 06
Tomas Uddin, Marknads- och kommunikationschef, 070-299 24 08
Per Lindblad, vd Landshypotek Bank, nås via Tomas Uddin och Sofie Essayh.

Delårsrapporten för kvartal ett i korthet:

Januari – mars 2018 (jämfört med januari – mars 2017)
• Rörelseresultatet uppgår till 102,2 (64,5) MSEK.
• Det underliggande rörelseresultatet, resultatet exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner, uppgår till 87,4 (97,6) MSEK.
• Räntenettot uppgår till 187,4 (185,5) MSEK.
• Kostnaderna uppgår till 106,4 (90,1) MSEK.
• Kreditförluster netto uppgår till 4,7 (+1,7) MSEK.
• Utlåningen uppgår till 69,6 (66,6) miljarder SEK.
• Inlåningen uppgår till 13,0 (12,0) miljarder SEK.

Januari – mars 2018 (jämfört med oktober – december 2017)
• Rörelseresultatet uppgår till 102,2 (91,2) MSEK.
• Det underliggande rörelseresultatet, resultatet exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner, uppgår till 87,4 (96,0) MSEK.
• Räntenettot uppgår till 187,4 (208,6) MSEK.
• Kostnaderna uppgår till 106,4 (108,7) MSEK.
• Kreditförluster netto uppgår till 4,7 (-4,6) MSEK.
• Utlåningen uppgår till 69,6 (68,5) miljarder SEK.
• Inlåningen uppgår till 13,0 (12,7) miljarder SEK.

Om Landshypotek Bank
Landshypotek Bank grundades 1836 och är en de tio största bankerna i Sverige. Banken har fokus på tjänster inom låna och spara. Kunderna lånar historiskt till jord och skog men nu även till hus. Banken ägs av 40 000 jord- och skogsbrukskunder, organiserade i en ekonomisk förening. Tillsammans stärker banken och kunderna de gröna näringarna och möjliggör därmed att vi alla kan ta del av närproducerad mat och svenska skogsråvaror. Landshypotek Bank har cirka 170 medarbetare på 19 orter i Sverige.