Landshypotek Bank sätter svenska råvaror i fokus med ”Den underbara smakresan”

Landshypotek Bank sätter nu svenska råvaror och grunden för vår svenska mat i fokus med initiativet ”Den underbara smakresan”. Först ut är premiären av webbserien ”Pontus och Mario på väg”. I den ger sig Krögaren Pontus Frithiof och sommelier Mario E Moroni ut på en resa genom Sverige där de besöker gårdar, möter lantbruksföretagare och vägleder fler till att lära mer om svenska råvaror.

Intresset för svensk mat och svenska råvaror är stort och växande. Enligt en undersökning som Landshypotek Bank låtit göra vill nio av tio svenskar öka självförsörjningsgraden på livsmedel. Nu vill Landshypotek Bank höja kunskapen om hantverket och arbetet bakom våra svenska råvaror.

– ”Den underbara smakresan” är vårt sätt att dela med oss av vår och våra kunders erfarenhet och kunskap om odling och svenska råvaror. Vi vill inspirera och få fler att lära sig mer om själva ursprunget till det vi har på våra tallrikar. Vi vill få fler att upptäcka både odling och de fantastiska företagare som står för våra svenska råvaror, säger Tomas Uddin, Marknads- och kommunikationschef på Landshypotek Bank.

Den första delen i satsningen är webbserien ”Den underbara smakresan – Pontus och Mario på väg”. I den får vi följa krögaren Pontus Frithiof och sommelier Mario E Moroni som till vardags driver flera populära restauranger i Stockholm. Tillsammans ger de sig ut på en smakresa med målet att komma närmare gårdarna som producerar maten på våra tallrikar.

– Besöken på gårdarna var ett underbart sätt att få stifta bekantskap med råvarorna på nära håll. Att få se var våra råvaror kommer ifrån, hur de odlas, skördas och hur man tar hand om dem på bästa sätt. Vi lärde oss mycket om hantverket bakom råvarorna och hoppas nu sprida det till fler. Såväl till kollegor i branschen som till konsumenten som handlar i butik, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

Under resans gång besöker de sex gårdar med lantbruksföretagare som på olika sätt bidrar till den svenska råvaruproduktionen. De träffar lantbrukare som bjuder duon på nya insikter och smakupplevelser. Lärdomarna möjliggör nu Landshypotek Bank för fler att ta del av genom Den underbara smakresan. I serien går det bland annat att ta del av odling av bönor, lök, morötter, äpplen, raps, sallad, samt tillverkning av bland annat getost och vin. I flera av avsnitten lagar också Pontus Frithiof mat på gårdens råvaror.

Mer om Den underbara smakresan:
www.landshypotek.se/denunderbarasmakresan
Instagram: @denunderbarasmakresan

Ett klipp från resan för media att ladda ner och fritt använda:
500 ton lök - https://vimeo.com/221541938

För ytterligare information:
Sofie Essayh, kommunikatör Landshypotek Bank, 070-285 13 63

Om Landshypotek Bank
Landshypotek Bank är en de tio största bankerna i Sverige och har till huvuduppgift att finansiera Sveriges jord- och skogsbrukare. Banken erbjuder även sparande för alla och bolån till husägare utanför storstäderna. Kunderna i banken bidrar till att stärka de gröna näringarna och att vi alla därmed kan ta del av närproducerad mat och svenska skogsråvaror. Landshypotek Bank har närmare 170 medarbetare på 19 orter i Sverige.