Landshypotek Bank vill ge fler skogsägare möjligheter - satsar på särskilt bra villkor för skogslån

Just nu har Landshypotek Bank särskilt goda villkor på lån till skog. Banken tror starkt på det svenska privatägda skogsbruket och vill att fler ska få möjligheter att förverkliga sina skogsplaner.

Landshypotek Bank har sedan 1800-talet varit en del av svenskt skogsbruk och den privatägda skogen. Banken har möjliggjort finansiering och följt den svenska skogen och skogsbruket över generationer. Många av bankens kundansvariga har utbildning inom skogen och är ofta själva skogsägare. Nu samlas banken i satsningen Till skogs, en satsning för nya skogslån och dialog med skogskunder.

– Våra kundansvariga har ett stort intresse och engagemang för skogen. Det är viktigt för oss att kunna hjälpa kunden på bästa sätt och att tillsammans se på möjligheterna och hitta den bästa finansiella lösningen, säger Johan Asklund, företagsmarknadschef Landshypotek Bank.

Just nu satsar Landshypotek Bank extra mycket på skogen. Banken vill ge fler möjligheter att förverkliga sina skogsdrömmar. I satsningen ges särskilt goda villkor på lån till skog och mycket bra ränta på bankens skogskonton. Räntan på lån till skog är dock som annan utlåning individuell och sätts i nära dialog med bankens kundansvariga.

– Vi har alltid varit en bank för skogsägare, men många förknippar oss med lantbruk. Nu vill ha dialog med fler för att visa vårt engagemang och våra möjligheter att vara bank även för skogen, säger Johan Asklund.

I satsningen delar bl.a. tre av bankens kundansvariga med sig av sina berättelser kring skogen och hur de tillsammans med kunden hittat en långsiktig finansiell lösning utifrån kundens förutsättningar.

– Skogen ruvar på många känslor och minnen. I synnerhet om den har gått i arv i släkten och kanske allra helst vid ett generationsskifte. Jag brukar poängtera att ett generationsskifte inte ska hetsas fram, då är det någonting fel. Skogsbruk bygger på ett givande och ett tagande, det är det som är så speciellt med den här näringen, säger Susanne Mårtensson, kundansvarig i Skellefteå, som berättar om ett särskilt skifte där hon hjälpte en familj med tre söner att hitta en bra lösning.

Mer finns att läsa och träffa bankens kundansvariga Susanne, Carl-Johan och Bernadette och hör deras berättelser här.

För ytterligare information:
Sofie Essayh, kommunikatör och presskontakt på Landshypotek Bank, 070-285 13 63

Om Landshypotek Bank
Landshypotek Bank grundades 1836 och är en de tio största bankerna i Sverige. Banken har fokus på tjänster inom låna och spara. Kunderna lånar historiskt till jord och skog men nu även till hus. Banken ägs av 40 000 jord- och skogsbrukskunder, organiserade i en ekonomisk förening. Tillsammans stärker banken och kunderna de gröna näringarna och möjliggör därmed att vi alla kan ta del av närproducerad mat och svenska skogsråvaror. Landshypotek Bank har cirka 185 medarbetare på 19 orter i Sverige.

Våra kundansvariga har ett stort intresse och engagemang för skogen.
Johan Asklund, företagsmarknadschef Landshypotek Bank.
Johan Asklund, företagsmarknadschef Landshypotek Bank.
Susanne Mårtensson, kundansvarig i Skellefteå.