Sparmarknadsstatistik första halvåret: Landshypotek Bank – stark uppstickare på sparmarknaden 2014

Landshypotek Bank har blivit en framträdande aktör på den svenska sparmarknaden 2014. Marknadsandelen för de fyra storbankerna fortsätter att försvagas till förmån för mindre banker och nischaktörer. Landshypotek Bank växte sparandet med 1,8 miljarder kronor. Med sparerbjudandet för landsbygden är Landshypotek en av de nischbanker som växer snabbast på sparmarknaden.

Landshypotek Bank har utifrån SCB:s statistik av finansinstitutens tillgångar och skulder, statistikposten inlåning från svenska hushåll, analyserat tillväxten hos ett urval aktörer på den svenska sparmarknaden det första halvåret 2014.

Det svenska hushållssparandet omfattar totalt närmare 1300 miljarder kronor. Under första halvåret ökade hushållens sparande netto 40 miljarder kronor, enligt SCB:s statistik.

Drygt hälften av hushållssparandet har gått till de fyra stora bankerna Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea. Det innebär att utvecklingen fortsätter där storbankernas marknadsandel försvagas något. Marknadsandelen för de fyra stora ligger nu strax under 64 procent.

Några av de mindre bankerna och nischaktörer tar därmed marknadsandelar. SBAB är bland dessa störst och växer fortsatt mest, med en tillväxt i sparpengar från svenska hushåll på 7,5 miljarder kronor första halvåret. Därefter följer Länsförsäkringar Bank med ett inflöde i sparande från hushåll på 3,2 miljarder kronor. Resurs Bank har växt med 2,8 miljarder kronor och Landshypotek Bank 1,8 miljarder kronor under första halvåret.

Ikanobanken +0,3 miljarder kronor, ICA-banken +0,1 och Skandiabanken +-0 har växt måttligt eller inget. Flera stora aktörer som Volvofinans -0,6 miljarder kronor och Danske bank – 2,2 har tappat sparvolym från de svenska hushållen under det första halvåret, enligt SCB:s statistik.

- Vi har fått en mycket god respons på vårt sparerbjudande och vår digitala bank. Vi har under det senaste halvåret mer än fördubblat sparandet hos oss, säger Kjell Hedman, vd för Landshypotek Bank.

Det var i februari som Landshypotek Bank öppnade en digital bank för svenska hushållssparare. En del i framgången på marknaden är den nya enkla digitala lösningen.

- Vår lösning ligger i framkant på marknaden. Det är enkelt, snabbt och tryggt att både öppna konto och signera ansökan direkt på vår webbplats för att omedelbart börja spara, även för den som tidigare inte varit kund hos oss, säger Annika Vangstad, marknads- och utvecklingschef hos Landshypotek Bank.

Villkoren är mycket konkurrenskraftiga och sparpengarna går till att utveckla svenskt landsbygdsföretagande med öppna landskap, välskötta skogar och svensk mat som resultat. Landshypotek Banks kärnuppgift är att finansiera satsningar på svenska landsbygden.

Landshypotek Bank går nu också mot strömmen och fortsätter hålla upp sparräntan på en marknad där många andra etablerade banker i nuläget erbjuder spararna en ytterst låg ränta. Det enklaste sparkontot, som är öppet för alla, utan bindning och avgifter, har 1,60 procent i ränta. Vid ett saldo över 100 000 kronor ges 1,75 i sparränta redan från första kronan.

Totalt omfattar Landshypotek Banks sparande i dag över 4,3 miljarder kronor.

Ytterligare information och kommentarer:
Tomas Uddin, kommunikationschef, 070-2992408

Landshypotek Bank är Sveriges tionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på drygt 60 miljarder kronor. Banken ägs av bankens 45 000 låntagare organiserade som medlemmar i Landshypotek ekonomisk förening. Landshypotek har närmare 130 medarbetare på 19 orter i Sverige.  www.landshypotek.se

Snabbfakta

Twittra det här
Några av de mindre bankerna och nischaktörer tar marknadsandelar.
Twittra det här
Med sparerbjudandet för landsbygden är Landshypotek Bank en av de nischbanker som växer snabbast på sparmarknaden.
Twittra det här

Vår lösning ligger i framkant på marknaden.
Annika Vangstad, marknads- och utvecklingschef
Vi har fått en mycket god respons på vårt sparerbjudande och vår digitala bank.
Kjell Hedman, vd