Affärsvärldenfonden fusioneras in i Lannebo Sverige

Affärsvärldenfonden, som idag förvaltas av fondbolaget Lundmark & Co Fondförvaltning AB, fusioneras med aktiefonden Lannebo Sverige. Fusionen är bland annat föranledd av att fondförmögenheten är för liten för att långsiktigt kunna bedriva en effektiv förvaltning. Lannebo Sverige är en aktivt förvaltad Sverigefond med goda historiska förvaltningsresultat och bra förutsättningar för goda framtida resultat för andelsägarna. Fusionen beräknas träda i kraft den 30 november 2018.

”Andelsägarna i Affärsvärldenfonden hamnar genom fusionen i en bra fond med skickliga förvaltare och en stark förvaltarorganisation bakom sig. Transaktionen görs också mot bakgrund av att vi gillar och gärna hjälper tidningen Affärsvärlden”, säger Martin Öqvist, VD, Lannebo Fonder.

”Affärsvärldenfonden har haft en jättebra avkastning i år och goda inflöden. De ändrade reglerna inom PPM kräver dock en större fondförmögenhet än vad Affärsvärldenfonden har i dagsläget, vilket gör att en fusion är en bra lösning”, säger Håkan Lundmark, VD och förvaltare Lundmark & Co Fondförvaltning AB.

”Vi är stolta över Affärsvärldenfonden och har ett mycket bra samarbete med förvaltaren Håkan Lundmark. Men nu är det rätt läge att ett stort och välrenommerat fondbolag som Lannebo tar över”, säger Affärsvärldens chefredaktör Erik Wahlin.

Vid frågor kontakta:
Martin Öqvist, VD Lannebo Fonder, 08-5622 5200, e-post: martin.oqvist@lannebo.se
Håkan Lundmark, VD Lundmark & Co Fondförvaltning AB, 08-21 44 36, e-post: hlundmark@lundmarkfonder.se
Erik Wahlin, Chefredaktör Affärsvärlden, 08-796 65 00, e-post: erik.wahlin@affarsvarlden.se