Att äga med ansvar

Mats Gustafsson, ägaransvarig på Lannebo, berättar om uppgiften att äga med ansvar. Snart stundar bolagsstämmosäsongen för börsbolagen. På bolagsstämman har alla aktieägare rätt att utöva sitt inflytande. Som enskild sparare kan det vara svårt, därför är det vår uppgift att tillvarata våra fondsparares intressen. Valberedningen lägger förslag om bland annat styrelseledamöter och ersättning till dem, vilket stämman sedan beslutar om. Lannebo sitter för tillfället i 28 valberedningar och röstade under 2018 på 81 bolagsstämmor.

Hur ser uppdraget ut gentemot alla fondsparare?
»Ägarstyrning bygger på vårt uppdrag att tillvarata fondspararnas intressen. Som enskild sparare är det omöjligt att utöva inflytande, därför ligger det på oss som fondbolag att göra det åt dem. Lannebo har ända sedan starten varit en ansvarstagande ägare och vi har suttit med i valberedningar sedan 2004. Det är en skyldighet och ett privilegium.«

Vad innebär det i realiteten?
»Lannebo har för närvarande plats i 28 valberedningar i bolag där vi tillhör de större ägarna. Valberedningens uppgift är att inför årsstämman ta fram förslag gällande styrelseledamöter, styrelsearvoden och annat som hör årsstämman till. Posten i valberedningen bemannas huvudsakligen av den förvaltare som valt att investera i bolaget. För oss är ägararbetet en integrerad del av förvaltningen.«

Vilka utmaningar stöter ni på i bolagen?
»Vi försöker att inte göra det så svårt. Det handlar om att säga vad man tycker baserat på god insikt i företaget i fråga. Det blir möjligt genom att Lannebos representanter i valberedningarna med några få undantag är förvaltare. Och i och med att vi förvaltare sparar i våra egna fonder blir vi något av en ›institution av kött och blod‹.«

Daniel Sundqvist
Marknads- och försäljningschef
+46(0)70 440 10 81