Dollarn urstark: gynnar många av Lannebo Fonders svenska innehav

Peter Lagerlöf, makroekonom och förvaltare av Lannebo Sverige Flexibel, Lannebo Mixfond och Lannebo Pension
Varför har dollarn utvecklats starkt?

Det finns tre anledningar till det; makrostatistiken från USA har varit stark, centralbanken Federal Reserve signalerar räntehöjningar och det finns förväntningar om en expansiv finanspolitik i USA (investeringar i infrastruktur och sänkta bolagsskatter).

Vad betyder en stark makrostatistik från USA för svenska bolag?
En majoritet av de svenska exportföretagen gynnas av en stark dollar och vi kan förvänta oss höjda vinstprognoser för 2017. Bland vinnarna finns i stort sett alla verkstadsbolag och skogsbolag.

Hur påverkar dollarns starka utveckling dina investeringar?
Jag förvaltar bl.a. Lannebo Mixfond (aktier och räntebärande värdepapper) och Lannebo Pension (fond-i-fond som placerar i aktie-, ränte- och fastighetsfonder). Som ett resultat av den starka dollarn har vi ökat andelen aktier både i Mixfonden och Pensionsfonden eftersom vinstutsikterna har förbättrats.

Kan du ge ett exempel på en investering som ni gjort nyligen?
Vi har exempelvis investerat i det finska verkstadsbolaget Metso. De har stor exponering mot gruvinvesteringar och gynnas av mer positiva signaler från gruvindustrin, men värderingen av aktien är lägre än jättarna Atlas Copco och Sandvik. Metso är dessutom en vinnare på en starkare dollar med tanke på stor internationell försäljning.

Som aktiv förvaltare träffar du alla bolag du investerar i. Berätta om ditt senaste bolagsbesök.
Jag besökte nyligen Autolivs anläggning i Vårgårda. Där sker en snabb förändring av produktionen för att möta den kraftigt ökande efterfrågan på produkter inom aktiv bilsäkerhet. Besöket stärkte vår positiva syn på bolaget. Världsmarknaden för både passiv säkerhet (bilbälten och krockkuddar) och aktiv säkerhet (olika funktioner som hjälper föraren att undvika kollisioner) kommer att växa kraftigt de kommande åren. Fonden Lannebo Sverige Flexibel har ett stort ägande i Autoliv.

Riskinformation: Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar du investerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.