Lannebo Sverige Flexibel blir Lannebo Mixfond Offensiv

Idag byter fonden Lannebo Sverige Flexibel namn till Lannebo Mixfond Offensiv och stöps samtidigt om från specialfond till värdepappersfond. Lannebo Mixfond Offensiv förvaltas utifrån samma strategi som vår uppskattade blandfond Lannebo Mixfond, men med en högre aktieandel.

Charlotta Faxén och Peter Lagerlöf, förvaltare: vad kommer att känneteckna förvaltningen av den omstöpta fonden?

- Fonden kommer fortsatt att ha ett fokus på aktiv förvaltning där varje bolag vi investerar i analyseras grundligt. Den stora skillnaden från tidigare är att allokeringsinslaget mellan aktier och räntor kommer att bli större. Tidigare kunde vi ha som mest 25% räntebärande värdepapper i fonden, nu har detta ökat till 50%.

Daniel Sundqvist, Försäljnings- och Marknadschef: Vad är nytt med Lannebo Mixfond Offensiv?

- Namnbytet tydliggör att fonden i grunden kommer att förvaltas utifrån samma strategi som Lannebo Mixfond, men ha en större andel aktieplaceringar. Aktieandelen kommer att vara mellan 50 och 100 procent av fondförmögenheten, och ränteandelen kommer att vara högst 50 procent. Tidigare fick ränteandelen vara högst 25 procent av fondförmögenheten.

- Förvaltarna får även ett utökat geografiskt placeringsutrymme. Gränsen för andelen placeringar med inriktning mot Sverige ändras från lägst 80 procent till lägst 50 procent av fondförmögenheten. Placeringsmöjligheterna utanför Sverige breddas och fonden får framöver placera i såväl Norden som globalt. Tidigare fick fonden enbart placera i Sverige och övriga Norden.

- Fonden omvandlas dessutom från en specialfond till värdepappersfond. Därmed upphör de undantag från placeringsreglerna för värdepappersfonder som fonden tidigare haft och vi får också möjlighet att lägga till fonden på premiepensionens fondtorg.

Vem passar fonden för?
- Lannebo Mixfond Offensiv passar den som tror på aktiv förvaltning och i grunden vill ta del av aktiemarknadens utveckling fast samtidigt uppskattar möjligheterna till viss flexibilitet i placeringarna mellan aktier och räntor beroende på marknadsläget – och som inte själv vill sköta den allokeringen.

Läs mer om Lannebo Mixfond Offensiv

Lannebo Fonder är ett av Sveriges största oberoende fondbolag med cirka 70 miljarder kronor förvaltat i 16 fonder. Investeringsstrategin är baserad på aktiv förvaltning med uttalat fokus på långsiktighet, riskmedvetenhet och självständighet. Vi faller inte för kortsiktiga trender, vi gör djupgående analyser inför och under investeringarna och vårt förvaltarteam träffar alltid bolagen de investerar i. Likväl som vi har en disciplinerad investeringsprocess, är vi ytterst disciplinerade vid försäljning också, vi håller enbart i investeringar som vi verkligen tror på. Vi startar och förvaltar fonder där vi genom djup kunskap, erfarenhet och engagemang kan vara världsledande inom fondens nisch. Det har tagit oss till en ledande position inom fondförvaltning med fokus på Sverige och Norden, småbolag och teknologi. Grundat: år 2000. Antal anställda: 38 Riskinformation: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fondens värde kan variera kraftigt på grund av fondens sammansättning och de förvaltningsmetoder fondbolaget använder sig av. Faktablad och informationsbroschyr finns på www.lannebofonder.se