En reparation som både du och miljön blir nöjd med

Report this content

Länsförsäkring Kronoberg köper årligen reparationer till sina bilförsäkringskunder för cirka 84 miljoner kronor.

– Att kvalitetssäkra verkstäderna vi samarbetar med är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Dels ska förstås själva reparationen vara av god kvalitet, men vi ställer även krav på att verkstäderna ska ha en miljöpolicy och årliga mätbara miljömål för sin verksamhet, säger Tomas Bergstrand, upphandlingsansvarig av motorskador på Länsförsäkring Kronoberg.

Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering har funnits i åtta år. Programmet gäller verkstäder för plåt- lack, plast- glas- och mekaniska verkstäder samt även bärgningsföretag. Via en årlig och systematisk genomgång får verkstäderna hjälp att genomlysa och förbättra sin verksamhet.

– Vi är en stor köpare och kan göra verklig skillnad. För kunden betyder det bland annat att vi ställer krav på att den reparation deras bil behöver blir fackmässigt utförd och belastar miljön så lite som möjligt, säger Tomas Bergstrand.

I avtalen med verkstäderna har vi exempelvis inskrivet att begagnade reservdelar ska sökas i först hand och att plast ska repareras när det så är möjligt.

– Företagen ska också ha en miljöpolicy och minst två nya mätbara miljömål för varje verksamhetsår säger Tomas Bergstrand.

Länsförsäkringar samarbetare med ett oberoende företag, Autoteknik AB i Åtvidaberg, som genomför själva certifieringen.

Not. Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering kallades förut LUPIN-motor.

För mer information:

Tomas Bergstrand, upphandlingsansvarig av motorskador på Länsförsäkring Kronoberg, tomas.bergstrand@LFkronoberg.se, 070-554 39 44.

Länsförsäkringars presstjänst, press@lansforsakringar.se 08-588 418 50.