Bara en av tio örebroare använder reflexer

Risken att bli påkörd och dödad av en bil är tre gånger så stor i mörker som i dagsljus. Men ändå visar en ny undersökning från Länsförsäkringar Bergslagen att bara en av tio örebroare använder reflexer när de går på stan.

Att använda reflexer är ett enkelt och billigt sätt att minska risken för att råka ut för en olycka. Trots det är örebroarna dåliga på att använda reflexer visar NTF:s mätning som gjorts på uppdrag av Länsförsäkringar Bergslagen. Endast 12 procent av de gående i centrala Örebro använder reflexer. Mätningen är ingen vetenskaplig studie men ger en ögonblicksbild av hur många av 1302 gående som använder reflexer.

– Resultatet är skrämmande eftersom en så stor del av trafikolyckorna med gående sker i mörker. Utan reflexer ser inte en bilförare en person förrän vid 20-30 meters avstånd. Med reflexer ökar avståndet till 125 meter om bilen körs med halvljus, säger Susanne Lidmo, chef för Skadeförebygg på Länsförsäkringar Bergslagen.

Gratis reflexer
Under vecka 47 satsar därför Länsförsäkringar Bergslagen extra mycket på reflexer och synbarhet. Klockan 17.00 -18.30 måndagen den 16 november kommer ”ambassadörer” från Länsförsäkringar att bjuda på gratis reflexer till allmänheten på Stortorget och Järntorget i Örebro.

Bättre på att använda cykellyse
Undersökningen visar också att örebroarna är betydligt bättre på att använda cykellyse. Om du cyklar när det är mörkt, måste cykeln enligt lag ha både belysning och reflexer. Här använder 8 av 10 örebroare lysen på cykeln.

För mer information kontakta:
Susanne Lidmo, chef för Skadeförebygg, Länsförsäkringar Bergslagen, 073-029 03 73,  susanne.lidmo@lfbergslagen.se
Jenny Laine, kommunikatör, Länsförsäkringar Bergslagen, 070-648 46 18,  jenny.laine@lfbergslagen.se

Ladda ner undersökningsmaterialet: