Här är bästa lokalproducerade maten i länet

I lördags fick Stora Ekeby Säteri ta emot priset som Årets matentreprenör under festliga former i Saluhallen i Västerås.

– Vi är mycket hedrade, stolta och tacksamma att bli uppmärksammade genom detta pris. Det ger energi till att fortsatta det ibland hårda arbete vi, tillsammans med vår fantastiska personal, tror så mycket på. Vi drivs alla av övertygelsen att detta är rätt sätt att producera livsmedel för ett sunt liv och ett hållbart samhälle, säger Susanne Esseen, Stora Ekeby Säteri.

Fredrik och Susanne Esseen driver familjeföretaget på gården som funnits i släkten sedan 1100-talet. Här är nötdjursuppfödningen och vallodlingen ekologisk och hög köttkvalitet är en självklarhet både i gårdens egen butik och i butiken i Saluhallen.

Länsförsäkringar Bergslagen delar tillsammans med LRF Konsult ut priset på 20 000 kronor.

– På Stora Ekeby har man verkligen lyckats skapa en framgångsrik verksamhet med stor integritet, massor av mod, hårt arbete, fantastiskt värdskap och härligt kundbemötande. Det gör de många kunderna både i och utanför vårt län mer än nöjda, säger Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef på Länsförsäkringar Bergslagen.

Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef, Länsförsäkringar Bergslagen, 070-559 44 50, pa.eldenfalk@lfbergslagen.se
Susanne Essen, Stora Ekeby Säteri, 070-36 83 05,  susanne@storaekeby.se

Bilder från prisutdelningen
Bilder från prisutdelningen kan hämtas via följande länk: http://bit.ly/1MYCHSA

Om utmärkelsen
Årets matentreprenör är ett pris som går till den entreprenör, organisation eller företag som på ett framgångsrikt, sunt och ekonomiskt hållbart sätt producerat, tillverkat eller marknadsfört den lokala maten i Västmanland. Priset delades ut första gången 2011 och gick då till Lennart Westerdal som producerar ekologist kött som en av sex bönder i Gröna Hagars Kött. 2012 gick priset till Inga-Lena Eriksson, kökschef på Färna Herrgård, och 2013 gick priset till Nibble Gårdsgris. Förra året gick priset till Leif Skanevall på Åsby Kött & Vilt/Utvärdhuset Måns Ols.

Juryn som utsett årets matentreprenör består av:

• Landshövding Håkan Wåhlstedt
  • Smaka på Västmanland, Lena Rydberg-Eriksson