Här finns bästa lokalproducerade maten i länet

Katrinelund Sjökrog är den första vinnaren som får tar emot priset som Årets matentreprenör i Örebro län. I fredags morse delade landshövding Maria Larsson ut priset där bland andra Ernst Kirchsteiger ingått i juryn.

– Vi känner oss stolta över att få den här utmärkelsen som hjälper oss på vägen att sätta Katrinelund inte bara på länskartan utan på världskartan. Det hade aldrig varit möjligt utan våra fantastiska lokala leverantörer som varje dag lever upp till våra petiga krav, säger Roger Hjälm, verksamhetsansvarig för Katrinelund Sjökrog.

Länsförsäkringar Bergslagen delar tillsammans med LRF Konsult ut priset på 20 000 kronor.

– På Katrinelund Sjökrog har man verkligen lyckats hålla det närproducerade i sitt absoluta fokus, genom nära kontakt med sina leverantörer såsom fiskaren, uppfödare av lamm, gris och nöt och inte minst odlaren av mjölet och grönsakerna. Deras engagemang, ödmjukhet, kärlek och glädje där alla gör sitt bästa, smittar av sig på både maten och i resturangen, säger Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef på Länsförsäkringar Bergslagen.

Det är Länsförsäkringar Bergslagen och LRF Konsult som tillsammans med Cajsa Warg (svenska kockars förening i Örebro), Victualia (förening för lokalproducerad mat i länet), Handelskammaren Mälardalen och Örebro universitet har instiftat priset. I juryn ingick också Ernst Kirschsteiger och landshövding Maria Larsson.

Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef, Länsförsäkringar Bergslagen, 070-559 44 50, pa.eldenfalk@lfbergslagen.se

Roger Hjälm, verksamhetsansvarig, Katrinelund Sjökrog, 0702-60 38 12, roger@katrinelund.se