Leif Skanevall utsedd till Årets matentreprenör i Västmanland

I lördags fick Leif Skanevall, från Åsby Kött & Vilt och utvärdshuset Måns Ols, ta emot priset Årets matentreprenör i Västmanland, för såväl sitt långsiktiga arbete som ideella engagemang för regional mat.

Priset delades ut under evenemanget Västmanland Smakar på Stora torget i Västerås.

– Det känns oerhört bra att få den här utmärkelsen. Jag har jobbat med närproducerat hela livet och att gynna det lokala är mitt kall. Det gläder både mig och alla som jobbar på Åsby Kött & Vilt och utvärdshuset Måns Ols att vi blir uppmärksammade för vårt viktiga arbete, säger Leif Skanevall.

I motiveringen till att han får matentreprenörspriset står:

”I år har vi den stora äran att få dela ut matentreprenörspriset till en mycket klok man vars hjärta klappar för svensk kvalitetsmat och hantverksmässig förädling med kunskap och kvalitet hellre än snabbhet och kvantitet som ledstjärna.  För ett långsiktigt affärsmässigt arbete med regional mat, långt innan alla trender började, för ett stort intresse för regionens råvaruproduktion och förädling, för kunskapsspridning, för klappar på axlar, uppmuntrande ord och stöttande rådgivning, helt enkelt; för ditt enorma ideella såväl som professionella engagemang.”

– God lokalt producerad mat är ett viktigt inslag för att göra besök i vårt län till en upplevelse. Den lokalt producerade maten genererar också många arbetstillfällen, den skapar ett levande landskap och värnar om den unika floran som finns i Mälardalen och Bergslagsbygden. Dessa företagare och organisationer lever i en tuff bransch och är väl värda att uppmärksammas, säger Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef på Länsförsäkringar Bergslagen.

Länsförsäkringar Bergslagen delar tillsammans med LRF Konsult ut priset på 20 000 kronor.

Årets matentreprenör är ett pris som går till den entreprenör, organisation eller företag som på ett framgångsrikt, sunt och ekonomiskt hållbart sätt producerat, tillverkat eller marknadsfört den lokala maten i Västmanland. Priset delades ut första gången 2011 och gick då till Lennart Westerdal som producerar ekologist kött som en av sex bönder i Gröna Hagars Kött. 2012 gick priset till Inga-Lena Eriksson, kökschef på Färna Herrgård, och 2013 gick priset till Nibble Gårdsgris.

Juryn som utsett årets matentreprenör består av:

• Landshövding Ingemar Skogö
  • Matlandetambassadör Västmanland Lena Ryberg-Eriksson
  • LRF Mälardalens regionordförande Sture Johansson
  • Kontorschef Erik Malm, LRF Konsult
  • Försäljningschef Per Anderz Eldenfalk, Länsförsäkringar Bergslagen

Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef, Länsförsäkringar Bergslagen, 070-559 44 50, pa.eldenfalk@lfbergslagen.se
Leif Skanevall, Åsby Kött & Vilt/Måns Ols, 073-423 17 21
Jenny Laine, marknadskommunikatör, Länsförsäkringar Bergslagen, 0706-48 46 18, jenny.laine@lfbergslagen.se