På tisdag ska alla örebrolänningar lyssna efter pipet!

1 december är det brandvarnarens dag. Det är dagen då alla länsbor ska testa sina brandvarnare. För december är den månad, jämte januari, då flest bostadsbränder sker.

Nästan fyra av tio bostadsbränder under december månad orsakades av slarv med levande ljus. Samtidigt visar siffror från Länsförsäkringar Bergslagen att 15 procent av de villor som försäkringsbolaget besiktigat saknar brandvarnare hemma.

– Självklart ska vi tända ljus och lysa upp i vintermörkret. Men det är också viktigt att se över sitt brandskydd. Alltför många har för få brandvarnare eller brandvarnare som inte fungerar. Därför borde alla testa sin brandvarnare regelbundet – det är bara ett enkelt tryck på en knapp som behövs, säger Lars Simonsson, skadeförebyggare på Länsförsäkringar Bergslagen.

En brandvarnare skyddar cirka 60 kvadratmeter. Har du då ett hus som är större eller med flera våningar behövs fler än en brandvarnare för att vara trygg.

– Idag har våra barn tv, mobiler och surfplattor på sina rum – saker som kan fatta eld om de till exempel ligger i sängen. Därför borde alla barn ha en brandvarnare i sitt eget rum, säger Lars Simonsson.

Så här undviker du bränder:

• Lämna aldrig ett rum utan att släcka ljusen. En bra regel är att den som tänt ljusen också ansvarar för att släcka dem.
  • Använd brandsäkra ljusstakar och placera dem så att de står stadigt och inte för nära något som kan ta eld.
  • Släck ljuset när det är några centimeter kvar av ljuset. På så vis minskar risken för att ljuset brinner ner helt och att den varmaste delen av lågan kommer i kontakt med ljusstaken eller ljushållaren.
  • Placera inga ljus på tv:n och tänd aldrig levande ljus i julgranen.
  • Byt den gamla mossan i adventsljusstaken mot dekorationer som inte brinner.
  • Se till att brandvarnare, gärna flera, finns uppsatta och utspridda på samtliga våningsplan runt om i huset eller lägenheten.  Skaffa gärna sammankopplingsbara brandvarnare. Om då en larmar så larmar alla.
  • Kontrollera med jämna mellanrum att batterierna i brandvarnarna är färska. Inför förslagsvis en tradition att byta batterierna i samband med första advent.
  • Rengör brandvarnare utifrån regelbundet med dammsugare.

Lars Simonsson, Länsförsäkringar Bergslagen, 073-917 46 69, lars.simonsson@lfbergslagen.se

Jenny Laine, kommunikatör, Länsförsäkringar Bergslagen, 070-648 46 18, jenny.laine@lfbergslagen.se

Statistikkällor:
Statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) – om bostadsbränder under december månad: http://ida.msb.se/ida2#page=a0038

Länsförsäkringar Bergslagsens statistik över villor med brandvarnare baserar sig på 1139 besiktade villor under 2014, i Västmanlands och Örebro län. Av dessa hade 987 villor brandvarnare.