Pris för insatser långt utöver det vanliga för ett finansiellt bolag

Report this content

Igår, onsdagen den 22 april, tilldelades Länsförsäkringar Bergslagen priset som ”Årets skadeförsäkringsbolag” på Insurance Award, försäkringsbranschens egen gala. En fin utmärkelse för ett svenskt länsförsäkringsbolag i konkurrens med nationella aktörer. Bolaget tilldelades priset för sitt helhetsgrepp kring skogsbranden i Västmanland.

Igår, onsdag den 22 april, tilldelades Länsförsäkringar Bergslagen priset som ”Årets skadeförsäkringsbolag”. Bolaget har fått priset för sitt helhetsgrepp kring skogsbranden, där man, i samma stund det stod klart vilken omfattning branden var på väg att ta, bestämde sig att finnas på plats. Några timmar senare bemannade bolagets medarbetare kriscentrum, anslöt till Räddningsledningen, körde matransoner, samordnade räddningsutrustning och hjälpte till att evakuera hundratals djur.

– Vi har vunnit priset för att vi har fantastiska medarbetare, som tillsammans bidrog till insatser långt ifrån vad ett bank- och försäkringsbolag förväntas göra i en krissituation, säger Mikael Sundquist, vd Länsförsäkringar Bergslagen.

Ytterligare fyra nationella försäkringsbolag var nominerade till priset, där det lokala bolaget i Västmanland och Örebro län ansågs stå för den bästa insatsen.

– Vi är stolta och glada att vi fått den här utmärkelsen. Det lyfter fram det engagemang som finns inbyggt i vårt kundägda, lokala försäkringsbolag, säger Mikael Sundquist.

För Länsförsäkringar Bergslagens är skogsbranden den, i särklass, största skadan i bolagets 167-åriga historia. Skadan är beräknad till 187 miljoner kronor för bolaget.

Fakta Insurance Award
- Försäkringsbranschens egen gala som arrangeras av tidningen Risk och Försäkring
 - Galan arrangeras för sjätte året
- Galan premierar de bolag som har utmärkt sig på ett positivt sätt i sju olika kategorier.
 - Följande bolag var nominerade i kategori Årets skadeförsäkringsbolag:

• Länsförsäkringar Bergslagen - Helhetsbegrepp vid skogsbranden
  • Folksam Sak - Långsiktigt forskningsarbete