Varannan villaägare i Örebro riskerar få vattenskada i köket

I dag är det vanligare att en vattenskada börjar i köket än i badrummet. Var tredje vattenskada uppstår här. Ändå visar statistik från Länsförsäkringar Bergslagen att mer än varannan villaägare slarvar med några av de enklaste och billigaste sätten att upptäcka läckor när de renoverar sina kök. Missar som kan påverka ersättningen från hemförsäkringen om en vattenskada skulle uppstå.

Det bästa sättet att undvika en vattenskada i sitt hus är att upptäcka och stoppa läckan i tid. Det är därför våra diskmaskiner står på fuktskydd som för ut och gör läckan synlig framför maskinen. Men det är inte bara diskmaskinen som döljer läckor i våra kök. I kök som renoverades 2010 och framåt ska fuktskydd finnas även i våra diskbänkskåp och under kyl och frys enligt Boverkets branschregler för säkert vatten.

När Länsförsäkringar Berglagens skadeförebyggare besöker nya villaförsäkringskunder upptäcks dock brister i fuktskyddet i mer än vartannat kök. Fuktskyddet under diskmaskinen har nästan alla koll på, men i diskbänkskåpet och under kyl och frys är villaägarna inte lika noga:

•   7 % saknar fuktskydd under diskmaskin
  • 68 % saknar fuktskydd under kyl och frys
  • 75 % saknar fuktskydd under vattenkopplingarna i diskbänkskåpet

– Eftersom jag vet hur dyrt och jobbigt det är för villaägare att drabbas av en vattenskada känns det otroligt onödigt att slarva med dessa enkla och billiga skydd, säger Jonas Eldh, skadeförebyggare på Länsförsäkringar Bergslagen.

Fakta statistik

Statistiken baseras på 1724 besiktade kök i Västmanlands län, Örebro län och Heby kommun i Uppsala län under 2015.

Tre enkla och billiga tips på hur du kan undvika vattenskada i köket

1. Använd fuktskydd under diskmaskin, kyl/frys och under rörkopplingarna i diskbänkskåpet. De så kallade ”plastbaljorna” kostar omkring 100 kronor och är enkla att montera.
  2. Placera ut vattenlarm på ytor i köket där läckor kan uppstå. När dosan känner av fukt larmar den med en ljudsignal så att du har chans att upptäcka läckan innan den blivit för stor. Vattenlarmen kostar mellan 100-350 kr.
  3. Stäng av vattnet när du reser bort. Det hindrar vattnet att fortsätta strömma ut om en läcka skulle uppstå.

Vattenfelsbrytare det absolut bästa skyddet mot vattenskada i villan

Med en vattenfelsbrytare hemma stängs vattnet till hela huset av både vid större och mindre läckage. Det gör att du slipper få en stor vattenskada och lättare kan reparera problemet i tid.

Så fungerar försäkringen vid en vattenskada

Villaägare som renoverar sina hus är enligt Plan- och bygglagen ansvariga för att renoveringen görs enligt Boverkets byggregler, oavsett om du renoverar själv eller låter någon annan göra det. Om du inte bygger fackmässigt riskerar du att få en minskad försäkringsersättning vid en eventuell skada.

För mer information kontakta:

Jonas Eldh, Skadeförebygg, Länsförsäkringar Bergslagen, 073-917 46 75, jonas.eldh@lfbergslagen.se

Johanna Smevold, kommunikatör, Länsförsäkringar Bergslagen, 073-920 01 62, johanna.smevold@lfbergslagen.se