Köksspisen - den vanligaste orsaken till brand i hemmet

Report this content

Det är på spisen som flest bränder startar i svenska hem, och statistiken visar att räddningsinsatserna för spisbränder har ökat med 54 procent de senaste 20 åren. Fel i utrustning är den näst vanligaste orsaken till att räddningstjänsten rycker ut vid brand. Det går att minska riskerna genom att ha till exempel brandvarnare och spisvakt och med rätt släckutrustning kan många bränder hejdas innan det blir riktigt illa.
– Börjar en gryta eller stekpanna fatta eld gäller det att agera snabbt så att elden inte tar fart, säger Magnu Larsson, chef skadeförebygg Länsförsäkringar Kalmar län.

En kastrull som kokar torr, matlagning som påbörjas men glöms bort, frityrolja som börjar brinna eller något som ställts på spisen fattar eld – orsakerna till att det börjar brinna i köket är många. Förra året gjordes totalt 6 750 utryckningar på grund av brand, varav 1 450 startade på spisen, det visar statistik från MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Totalt har antalet räddningsinsatser för spisbränder ökat med 54 % mellan 1998 och 2017. I Kalmar län gjordes 31 insatser med anledning av bränder på spisen under 2017. Magnus Larsson, chef skadeförebygg på Länsförsäkringar Kalmar län, poängterar att det går att minska risken för brand i köket genom några enkla säkerhetsåtgärder.
– Många glömmer mat på spisen eller går ifrån köket när de lagar mat. Man kanske börjar göra någon annan syssla eller tar ett telefonsamtal så vi rekommenderar att du håller dig i köket när du lagar mat. Sen bör spisfläkten rengöras regelbundet genom att köra den i diskmaskinen, du ska vara försiktig med het olja, aldrig flambera under spisen och inte lägga saker på spisen även om den är avstängd. Det kan också vara bra att installera en spisvakt som bryter strömmen innan det blir för varmt och maten fattar eld, säger Magnus Larsson, på Länsförsäkringar Kalmar län.

Skulle branden väl vara framme gäller det att vara förberedd och ha rätt utrustning för att kunna agera snabbt. Gör man fel, och till exempel försöker släcka en brand med vatten, kan det få ödesdigra konsekvenser.
– Först och främst ska du ha brandvarnare i köket för att snabbt höra om det börjar ryka eller brinna. Sen ska du ha brandfilt och brandsläckare i anslutning till köket för att kunna släcka en eventuell brand. Börjar en gryta eller stekpanna fatta eld gäller det att agera snabbt så att elden inte tar fart. Då ska du först stänga av spisfläkten och sedan kväva elden med ett lock eller en brandfilt. Häll aldrig vatten över brinnande fett eller olja, det kan orsaka en explosion och antända resten av köket, säger Magnus Larsson.

Felaktiga laddare och elutrustning är också en risk, det finns exempel på när till och med självantänder, exempelvis hoverboards.
– Var noggrann när du köper el-utrustning att den är CE-märkt – en standard inom EU för säkra elprodukter. Att köpa billiga icke godkända alternativ såsom elcyklar, batterier och laddare kan vara en riktigt dålig investering ur brandsäkerhetssynpunkt, säger Magnus Larsson.
– Många sätter igång diskmaskin eller tvättmaskinen innan man går till jobbet eller lägger sig, men det är inte att rekommendera. Vitvaror startar ett stort antal bränder varje år, och kan förstås även orsaka en vattenskada.

Fakta:

Fem vanligaste brandorsakerna i de svenska hemmen
Köksspisen, fel i elutrustning, soteld, ljus och rökning är de vanligaste brandorsakerna och av dem ligger ljusbränder på sista plats med 175 utryckningar, [6 i Kalmar län], under 2017 Det är till och med mindre vanligt än brand orsakad av rökning, som orsakade 249 [6 i Kalmar län] räddningstjänstinsatser under samma period.  Antalet bränder som startar på grund av fel i utrustning är däremot fler med 1052 [29 i Kalmar län] utryckningar 2017. Många av dessa bränder startar i vitvaror eller på grund av icke godkänd elektronisk utrustning – som kan vara en stor brandfälla.
Källa: MSB.

Sveriges största brandövning
För andra året i rad genomför Länsförsäkringar – från norr till söder – aktiviteter för att få de svenska hemmen att brandöva. Kampanjen Sveriges största Brandövning genomförs 26 november till den 2 december. För att göra det enkelt att genomföra en brandövning finns en steg-för-steg-lista på den särskilt framtagna sajten sverigesstorstabrandovning.sePå sajten finns också många förebyggande råd, tips och fakta om bränder. .

Kontakt:
Magnus Larsson, chef skadeförebygg

magnus.larsson@lfkalmar.se

Anna Cederbrink, kommunikationschef
anna.cederbrink@lfkalmar.se

Länsförsäkringar Kalmar län är ett bolag som ägs och styrs av sina kunder, lokalt här i länet. Vi finns här för att göra våra kunders vardag enklare och tryggare, med bekväma banktjänster, nära rådgivning och heltäckande försäkringsskydd. Men också genom att engagera oss på djupet i det samhälle som vi och våra kunder lever och verkar i.