Hyr ut fritidshuset och tjäna upp till 50 000 skattefritt

Just nu finns många spekulanter som är intresserade av att köpa ett fritidshus. Läget på sommarbostaden är avgörande för slutpriset och förra året låg genomsnittspriset i Sverige på runt 1,2 miljoner. Kan du tänka dig att hyra ut sommarstället så kan du med de nya skattereglerna ta emot hyresinkomster upp till 50 000 kronor skattefritt i år.

Kostnaden för att äga ett fritidshus varierar men med alla fasta avgifter och lånekostnader kan det handla om flera tusenlappar i månaden. Året runt. Genom att hyra ut fritidshuset under den tid familjen inte själva använder det går det att tjäna en rejäl slant. Gränsen för schablonavdraget har höjts till 40 000 kronor i år och dessutom får du göra avdrag med 20 procent på hyresinkomsten. Inkomster över det beskattas med 30 procent. Det innebär att du kan ta emot upp till 50 000 kronor i hyresinkomst i år utan att behöva betala skatt.

– Det är extra förmånligt att hyra ut fritidshuset i år nu när gränsen för schablonavdraget har höjts. Och de här reglerna gäller också om du hyr ut den permanenta bostaden. Bor du i hyres- eller bostadsrätt får du också utöver avdraget på 40 000 kronor göra avdrag för den del av föreningsavgiften eller hyran som avser den uthyrda bostadsdelen, säger Elisabeth Hedmark privatekonom på Länsförsäkringar.

– Står man i begrepp att köpa en sommarbostad ska de fasta inkomsterna räcka till för att betala kostnaderna för sommarhuset. Men man kan undersöka och räkna på hur mycket som det skulle vara möjligt att få i hyresinkomst. Det skulle vara ett sätt att hjälpa till att finansiera sommarbostaden, påpekar Elisabeth Hedmark.

Fakta och tips om vad som gäller när du hyr ut ditt fritidshus:

• När du hyr ut fritidshuset kan du ta emot upp till 50 000 kronor i år utan att betala skatt på hyresinkomsten. Schablonavdraget har höjts till 40 000 kronor och dessutom får du avdrag med 20 procent på hyran. Inkomster över den gränsen beskattas med 30 procent.
  • Skriv ett avtal med tydliga regler vad som gäller, det finns mallar som kan användas.
  • Skriv även en inventarielista och plocka undan saker som du är extra rädd om.
  • Kontrollera hur försäkringen gäller under den tid du hyr ut och eventuellt komplettera med tilläggsförsäkring.
  • Hur hög hyra du kan ta beror naturligtvis på läge och standard, hör med en förmedling och grannar om lämplig nivå.
  • Ta ställning till om du vill använda en uthyrningsförmedling eller om du gör jobbet själv.

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, mobil 0739-64 19 69