Reparationer för 200 miljoner kvalitetssäkras

Länsförsäkringar Uppsala köper årligen reparationer till sina bilförsäkringskunder för ungefär 200 miljoner kronor

– Att kvalitetssäkra verkstäderna vi samarbetar med är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Dels ska förstås själva reparationen vara av god kvalitet, men vi ställer även krav på att verkstäderna ska ha en miljöpolicy och årliga mätbara miljömål för sin verksamhet, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering har funnits i åtta år. Programmet gäller verkstäder för plåt- lack, plast- glas- och mekaniska verkstäder samt även bärgningsföretag. Via en årlig och systematisk genomgång får verkstäderna hjälp att genomlysa och förbättra sin verksamhet. Länsförsäkringar Uppsala utser också årligen ”Årets verkstad” och senast vann LC Bilcenter AB i Bålsta.

– Vi är en stor köpare och kan göra verklig skillnad. För kunden betyder det bland annat att vi ställer krav på att den reparation deras bil behöver blir fackmässigt utförd och belastar miljön så lite som möjligt, säger Susanne Fagerberg.

I avtalen med verkstäderna har vi exempelvis inskrivet att begagnade reservdelar ska sökas i först hand och att plast ska repareras när det så är möjligt. Företagen ska också ha en miljöpolicy och minst två nya mätbara miljömål för varje verksamhetsår.

Länsförsäkringar samarbetar med ett oberoende företag, Autoteknik AB i Åtvidaberg, som genomför själva certifiering.

Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala 070-609 56 89