Tusentals åskskador på bostäder varje år

Varje år får Länsförsäkringar Uppsala in hundratals anmälningar om skador i bostäder orsakade av åska och blixtnedslag. En tredjedel av åskskadorna sker under juli månad och vanligast är att åskan orsakar elfel. Men med några enkla åtgärder går det att minska risken för skador.

De senaste tre åren har 539 åskskador anmälts till Länsförsäkringar Uppsala och ersättningar på nästan 17,5 miljoner kronor har betalats ut.

Åskväder är vanligast under sommarhalvåret och uppstår framför allt på eftermiddagen. Statistik från SMHI visar även att det är vanligare med åska i inlandet. Åska kan orsaka skador på elkablar, telefon, dator, modem och tv. Även vitvaror som kyl och frys kan skadas.

– Om blixten slår ner kan det också bli skador som upptäcks långt senare, när man till exempel slår på elen för att börja värma upp huset framåt hösten. Då kan det visa sig att till exempel isolering på kablar är skadad vilket kan orsaka allvarliga elfel och bränder, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar.

Det är enkelt att förebygga många av de skador som åskan kan leda till. Det som orsakar de flesta skadorna är så kallade inledningsskador. Kraften från blixten leds in i byggnaden genom det befintliga ledningsnätet. För att undvika att det händer kan man installera ett fast monterat åsköverspänningsskydd för el, telefon och eventuellt kabel-tv.

– Om huset inte är skyddat med åsköverspänningsskydd så se till att dra ur kontakten ur vägguttaget på telefon, tv, dator och annan elektronisk utrustning när de inte används. Då hindrar man åtminstone att ett eventuellt blixtnedslag skadar dessa saker, säger Susanne Fagerberg.

Förebygg åskskador så här:

• Installera åsköverspänningsskydd mot så kallade inledningsskador
  • Se till att ha en fungerande jordfelsbrytare
  • Se till att ha fungerande brandvarnare och brandsläckare
  • Dra ur kontakterna på elektroniska saker som dator, tv, modem och telefon
  • Använd aldrig lampor, kontakter, sladdar eller elektriska apparater som verkar skadade, luktar eller låter konstigt

Antal anmälda åskskador och ersättningar år 2011-2013 totalt hos Länsförsäkringar Uppsala:

Skadeår Antal anmälda skador Skadekostnad Mkr
2011 161 13 735 722