Reparationer som både du och miljön blir nöjd med

Länsförsäkringar Västerbotten köper årligen reparationer till sina bilförsäkringskunder för drygt 77 miljoner kronor.

– Att kvalitetssäkra verkstäderna vi samarbetar med är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Dels ska förstås själva reparationen vara av god kvalitet, men vi ställer även krav på att verkstäderna ska ha en miljöpolicy och årliga mätbara miljömål för sin verksamhet, säger Linda Wiklund, chef för motorskadeavdelningen på Länsförsäkringar Västerbotten.

Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering har funnits i åtta år. Programmet gäller verkstäder för plåt- lack, plast- glas- och mekaniska verkstäder samt även bärgningsföretag. Via en årlig och systematisk genomgång får verkstäderna hjälp att genomlysa och förbättra sin verksamhet.

– Vi är en stor köpare och kan göra skillnad. För kunden betyder det bland annat att vi ställer krav på att den reparation deras bil behöver blir fackmässigt utförd och belastar miljön så lite som möjligt, säger Linda Wiklund.

I avtalen med verkstäderna har vi exempelvis inskrivet att begagnade reservdelar ska sökas i först hand och att plast ska repareras när det så är möjligt

– Företagen ska också ha en miljöpolicy och minst två nya mätbara miljömål för varje verksamhetsår, säger Linda Wiklund.

Länsförsäkringar samarbetar med ett oberoende företag, Autoteknik AB i Åtvidaberg, som genomför själva certifieringen.

För mer information:

Linda Wiklund, chef motorskador, Länsförsäkringar Västerbotten, linda.wiklund@LFvasterbotten.se, 070-980 92 73

Länsförsäkringars presstjänst, press@lansforsakringar.se, 08-588 418 50

Not. Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering kallades förut LUPIN-motor.

Närhet skapar trygghet. Länsförsäkringar Västerbotten är ett lokalt och kundägt bolag med Västerbotten som enda marknad. Vår filosofi är enkel – vi ägs av våra kunder och vi vill finnas nära dem och förstå deras behov. Vi erbjuder ekonomisk service med tjänster kring bank, försäkring och fastighetsförmedling under ett och samma tak. Våra kontor finns i Umeå, Skellefteå och Lycksele, vi har 140 000 kunder och nära 200 medarbetare. Tillsammans med våra kollegor i de övriga 22 länsförsäkringsbolagen bildar vi en rikstäckande bolagsgrupp med ett av Sveriges starkaste varumärken.

Taggar: