Varning – stor ökning av sanering av vägglöss

I veckan uppmärksammade Fastighetsägarna att antalet saneringar av vägglöss har ökat med hela 45 procent på bara tre år.  En orsak är våra resvanor - allt fler får vägglöss med sig hem i bagaget. Men du kan stoppa de objudna fripassagerarna med några väl utvalda åtgärder. Är du väl drabbad bör du agera snabbt och ta professionell hjälp.

– Det räcker att du lagt resväskan på golvet i hotellrummet för att lusen ska kunna krypa in och följa med hem till Sverige. Många vet heller inte hur en vägglus ser ut eller vad man ska leta efter, säger Fredrik Holmberg, byggskadechef hos Länsförsäkringar Västerbotten.

Kännetecken på att det finns vägglöss är svart spillning, blodfläckar på lakanet och torkade skalbitar. Större kolonier av löss ger en lite mjölig doft. Ibland ser du till och med en levande lus.

– Människor drabbas däremot väldigt olika av betten från vägglöss. Vissa får stora elaka bett, medan en del knappt får några symtom alls, säger Fredrik Holmberg.

Hos Länsförsäkringar Västerbotten har antalet saneringar ökat kraftigt de senaste åren. Hittills i år har 60 bostäder sanerats från vägglöss (t o m september månad). Förra året gjordes totalt 59 saneringar och 2016 var antalet saneringar 39.

Hos Anticimex, som utför saneringarna åt Länsförsäkringar Västerbotten, är man väl medveten om det ökande problemet med vägglöss.

– Ökningen är markant, och nu även hos villaägare. Tidigare har vi mest sanerat i flerfamiljshus, på hotell, vandrarhem och andra typer av tillfälliga boenden, säger Jonas Sandström, platschef på Anticimex i Umeå.

Den vanligaste bekämpningsmetoden är behandling med värme/ånga, tillsammans med kiselpulver. Anticimex använder också vägglushundar för att upptäcka och spåra vägglus. Hundens känsliga nos är ett utmärkt verktyg och vägglusinspektionen går betydligt fortare och är mer träffsäker med hjälp av vägglushunden.

– Tidsaspekten kan vara från några dagar upp till månader beroende på omfattningen, säger Jonas Sandström.

Får du problem med vägglöss hemma behöver du hjälp med sanering. Bor du i villa ringer du ditt försäkringsbolag för att få råd. Bor du i lägenhet kontaktar du din bostadsrättsförening eller hyresvärden.

Undvik att drabbas av vägglöss:

Inför resan

• Ta med dig några plastpåsar att lägga kläder i – vägglöss kan inte ta sig igenom plast.
  • Ta med en ficklampa och ett förstoringsglas så kan du enkelt kontrollera säng och textilier på din destination.

När du kommer fram till ditt resmål

• Ställ bagaget i badrummet först och kontrollera igenom rummet.
  • Lägg aldrig väskan på eller under sängen, placera den istället högt och långt borta från sängen.
  • Låt dina kläder ligga kvar i väskan, packa inte upp dem.
  • Lägg tillbaka kläder som du använt i väskan, sprid dem inte i rummet.

När du kommer hem

• Ta aldrig in väskan i sovrummet, placera den utomhus om du kan, eller i badrummet/duschen.
  • Tvätta alla kläderna i 60 grader, torktumla eller använd torkskåp.
  • Det du inte kan tvätta lägger du i en plastpåse i frysen i tre dygn (-18 grader).
  • Dammsug resväskan kasta sen dammsugarpåsen.

För mer information kontakta:

Fredrik Holmberg, byggskadechef Länsförsäkringar Västerbotten, 070-305 92 58

Jonas Sandström, Platschef Anticimex Umeå, 070-299 62 38

Presskontakt:

Lotta Gisselberg
lotta.gisselberg@LFvasterbotten.se

Närhet skapar trygghet. Länsförsäkringar Västerbotten är ett lokalt och kundägt bolag med Västerbotten som enda marknad. Vår filosofi är enkel – vi ägs av våra kunder och vi vill finnas nära dem och förstå deras behov. Vi erbjuder ekonomisk service med tjänster kring bank, försäkring och fastighetsförmedling under ett och samma tak. Våra kontor finns i Umeå, Skellefteå och Lycksele, vi har 140 000 kunder och nära 200 medarbetare. Tillsammans med våra kollegor i de övriga 22 länsförsäkringsbolagen bildar vi en rikstäckande bolagsgrupp med ett av Sveriges starkaste varumärken.