Anna Blom ny vd för Länsförsäkringar Kalmar län

Anna Blom, idag regionchef LRF Konsult Sydöst, har utsetts till verkställande direktör för Länsförsäkringar Kalmar län. Anna Blom efterträder Anders Karlsson som går i pension efter närmare 40 år inom bolaget, varav senaste tiden som vd.

Länsförsäkringar Kalmar län är idag det marknadsledande kundägda försäkringsbolaget i länet. Bolaget erbjuder ett brett utbud av bank-,försäkringstjänster och fastighetsförmedling till privat-, företags- och lantbrukskunder och är verksamt på 9 platser i länet med ca 170 medarbetare. I år har Länsförsäkringar Kalmar län 175 års-jubileum.

-Vi är mycket glada över att Anna börjar som vd hos oss. Hon har den kompetens och erfarenhet som krävs för att fortsätta utveckla bolaget mot visionen att vara det ledande finansiella företaget i Kalmar län. Som jurist med finansiell inriktning har Anna dessutom goda förutsättningar att på ett bra sätt leda bolaget vidare in i den alltmer reglerade bank och försäkringsmarknaden. Vi tror att Annas erfarenheter av att arbeta lokalt och kunskapen om vårt län passar väl in i hos oss , säger Jan-Olof Thorstensson, styrelseordförande i Länsförsäkringar Kalmar län.

Anna kommer närmast från LRF Konsult, där hon är regionchef och har tidigare arbetat som bankchef, samt inom bank- och försäkringssektorn som jurist.

– Det känns väldigt roligt och spännande att tillträda detta uppdrag och jag ser fram emot att tillsammans med medarbetarna fortsätta att utveckla helhetserbjudandet till kunderna och även att fortsätta att utveckla bolaget långsiktigt och hållbart, säger Anna.

Anna tillträder uppdraget i oktober.

Visitkort för Anna Blom

Aktuellt: Ny verkställande direktör på Länsförsäkringar Kalmar län.

Ålder:  45

Familj: Man, två barn och två bonusbarn

Utbildning: Jur.kand från Stockholms Universitet

Bakgrund:  Regionchef på LRF Konsult, bankchef på Nordea, bank- och försäkringsjurist i finansbranschen i Stockholm