Barn till föräldrar med låg inkomst får en sämre ekonomisk start

Det här året visar vår undersökning på en kraftig ökning av det genomsnittliga månadssparandet till barnen men det skiljer sig åt mellan länen och mellan familjer med hög respektive låg inkomst. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar genomfört med hjälp av Novus bland 2 500 föräldrar med barn under 18 år.

Resultatet visar att det genomsnittliga sparandet per månad är 575 kronor per barn, vilket är en ökning med nästan 30 procent från den senaste mätningen som gjordes 2015. Men hur mycket man sparar varje månad skiljer sig åt. Familjen med den högre inkomsten sparar 655 kronor i månaden medan familjen med den lägre inkomsten sparar 317 kronor per barn.

På frågan ”sparar du till dina barn” svarar 77 procent av hushållen med en gemensam inkomst på 55 000 kronor eller mer att de sparar regelbundet. Motsvarande siffra för familjer med en inkomst på 20 000 – 30 0000 kronor ligger på 44 procent.

Några hundralappar per månad kan väl inte göra så stor skillnad kan man tycka säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar, men det har det;

– Med en genomsnittlig avkastning på fem procent skiljer det 119 810 kronor mellan vad de två barnen har i startkapital när de fyller 18 år. Ränta-på-ränta-effekten är mäktig och bidrar till att även mindre belopp kan bli stora över tid. Det bästa sättet att utnyttja den är att spara kontinuerligt och över en så lång tidsperiod som möjligt.

Det är oroväckande att klyftan är så tydlig. Barn till föräldrar med lägre inkomst riskerar att få en sämre start i livet än de barn som har ett startkapital att ta med sig när de tar steget in i vuxenvärlden, säger Emma Persson och fortsätter;

– Jag har stor respekt för att det finns hushåll som inte kan spara, eller som tycker att det känns svårt och riskabelt med sparande i fonder eller aktier. Om det känns svårt att komma igång så finns det fonder som automatiskt minskar andelen aktier, och därmed risken, när utbetalningsdagen närmar sig - så kallade generationsfonder. På det viset är det enda du behöver tänka på att se till att överföringen blir av, resten sköts automatiskt.

Hur mycket sparar vi i genomsnitt varje månad till barnen?

2018 2015 2012 2009 2007 2005
SNITT (kr) 575 452 515 498 432 414
1 barn 613 539 579 607 545 518
2 barn 575 417 490 461 393 398
3 barn 511 357 472 428 330 279

Bilden visar det genomsnittliga månadssparandet per barn och år, 2018 jämfört med 2015, 2012, 2009, 2007 och 2005.

Så här stor blir ränta på ränta effekten om man sparar i 18 år

Uppsala län 196 655 kr          604 kr
Västmanlands län 199 914 kr          614 kr
Stockholms län 228 237 kr          701 kr

Hur många sparar regelbundet?

Ja, regelbundet 71 %
Ja, då och då 13 %
Nej 15 %

Hur mycket man sparar per barn och månad beror på inkomst

20 000 – 29 999 kr* 317 kr
30 000 – 34 999 kr 372 kr
35 000 – 39 999 kr 466 kr
40 000 – 44 999 kr 495 kr
45 000 – 49 999 kr 460 kr
50 000 – 54 999 kr 422 kr
55 000 kr eller mer 655 kr

*Familjens månadsinkomst

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 0761-09 27 30
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.