Börsturbulens och politisk oro präglade pensionsspararnas fondval under 2018

2018 blev året då de aktiva pensionsspararna valde att parkera sitt sparande i räntefonder och sålde aktiefonder. Sparåret präglades av de två större nedgångarna på börserna i februari och oktober vilket fick till följd att räntefonder nettoköptes under nio av årets tolv månader.

Förra årets favorit, Sverigefonder, hamnade högt på spararnas säljlista tillsammans med tillväxtmarknadsfonder. Trots ett turbulent år var aktivitetsnivån bland de aktiva spararna något lägre än 2017. Det visar fondförsäkringsstatistik från Länsförsäkringar.

Statistiken visar också att sparare som över 40 är de som främst köpt räntefonder under året. Blandfonder är populärast bland kunder över 50 år, medan yngre kunder har nettosålt blandfonder.

Mest köpta & sålda tillgångsslag, volym 2018:

– Vi gick in i 2018 med sex fina år i ryggen då spararna fick hög avkastning för aktiefonder och en positiv börs. Redan i februari kom den första korrigeringen och efter det har osäkerheten präglat spararnas agerande under året trots att de underliggande faktorerna visat på en fortsatt god börsutveckling. Vi ser tydligt hur våra kunder parkerat i räntefonder men också konsoliderat sina innehav i aktiefonder till kanske en eller två fonder. Ett tydligt mönster är också att de som vågat ta lite mer risk i sitt sparande har sökt sig till aktiefonder i specifika branscher, globalfonder eller i Nordamerika. Då har man också fått positiva valutaeffekter, säger Emma Persson, Länsförsäkringars privatekonom.

Förutom januari månad så har Sverigefonder och Tillväxtmarknadsfonder toppat spararnas säljlista. Tillväxtmarknader hade ett svagt första halvår men återhämtade sig något i slutet av året. Sverigefonder var förra årets favorit men ratades av pensionsspararna under 2018. Den svenska börsen har haft ett tungt år samtidigt som många sparare sannolikt färgats av det osäkra politiska läget både på hemmaplan och globalt.

Mest köpta & sålda fondkategori, antal transaktioner 2018:

– Blickar jag framåt ska nog pensionsspararna förbereda sig för en fortsatt guppig resa i början av 2019, eftersom vi ser en fortsatt nedgång i november och december. Det är inte bara osäkerheten i Sverige som påverkar utan också utgången av Brexit och ett hotande globalt handelskrig. Det bästa rådet i detta läge är att ha is i magen, tänka långsiktigt och se till att man har rätt risknivå i sitt sparande utifrån placeringshorisont. Vi kommer att få se en fortsatt slagig marknad, avslutar Emma.

Emma Persson, Privatekonom, Länsförsäkringar. Tel. 0761-09 27 30
Länsförsäkringar pressjour. Tel. 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.