Det här påverkar din privatekonomi nästa år

Flera nya regler påverkar hushållsekonomin under nästa år. Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark har listat några av de viktigaste.

• Ett femte jobbskatteavdrag: Ytterligare en förstärkning av jobbskatteavdraget innebär mellan 200 - 300 kronor per månad i sänkt skatt för normalinkomsttagare.
  • Sänkt a-kasseavgift: De flesta som är medlemmar i arbetslöshetskassorna kommer att få sänkt avgift och för många betyder det 150 kronor eller mer per månad. Störst sänkning får hotell och restauranganställda som får avgift sänkt med 255 kronor per månad.
  • Sänkt skatt för pensionärer: Pensionärer över 65 år får sänkt skatt genom att grundavdraget höjs. Det ger relativt sett mest till de pensionärer som har lägst inkomst. Det ökar den disponibla inkomsten med cirka 100 kronor per månad. Fribeloppet på årsinkomsten för när bostadstillägget beräknas, höjs till 24 000 kronor per år. Det innebär att man kan ha arbetsinkomst upp till 24 000 kronor som inte räknas med när bostadstillägget räknas fram.
  • Höjt bostadsbidrag för barnfamiljer: Bostadsbidraget med det särskilda bidraget för hemmavarande barn höjs med 200 kronor till 1 500 kronor per månad för ett barn, med 250 kronor till 2 000 kronor per månad för två barn och med 300 kronor till 2 650 kronor per månad för tre eller fler barn.
  • Höjt fribelopp för studenter: Beloppet som studenter kan ha i arbetsinkomst innan studiemedlet sänks, höjs med 30 000 kronor till 172 400 kronor per år.
  • Höjd brytpunkt: Det här kommer eventuellt att införas men beslutas i så fall under december månad. Gränsen för när löntagaren behöver betala statlig inkomstskatt höjs i så fall till en inkomst på 37 417 kronor per månad, vilket är drygt en tusenlapp högre än den annars skulle bli nästa år.
  • Tips: Om du vill överföra premiepensionen till din maka eller make måste du göra det hos Pensionsmyndigheten senast den 31 januari.

Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar, telefon 073-96 41969
Presskontakt Länsförsäkringar, telefon 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars nyheter kring finansmarknaderna och våra prognoser mm.

Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar, telefon 073-96 41969
Presskontakt Länsförsäkringar, telefon 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.